Lea og Peter går tilbage til ministeren: Det svarer ikke til det vi aftalte

T-foil og andre tekniske løsninger skal være en del af den kommende undersøgelse af Molslinjens hurtigfærger. Og ikke kun hvis det til en start viser sig, at færgerne ikke lever op til søsygekravene.

Det fik partierne bag færgeaftalen ifølge de bornholmske folketingsmedlemmer torsdag transportministerens ord for, og derfor undrer det både Peter Juel-Jensen og Lea Wermelin stærkt, at ministeriet umiddelbart efter mødet lagde op til, at t-foil og andre tekniske løsninger kan ende med ikke at blive undersøgt.

– Nu stopper det, har jeg snart lyst til at sige. Jeg spurgte specifikt ind til, om vi kunne være sikre på, at eksperterne også skulle se på, om en t-foil og andre tekniske forbedringer kunne forbedre komforten. Det fik vi helt klart bekræftet, siger Lea Wermelin (S).

– Jeg havde en helt anden opfattelse af, hvad vi kom frem til på mødet, og det tror jeg også, at alle de andre deltagere havde. Der er ingen tvivl om, at vi er nået frem til én slutning, og at man her lægger en anden slutning frem. Det kommissorium, der er sendt ud, mener jeg ikke er i overensstemmelse med konklusionen fra vores møde i forligskredsen, siger Peter Juel-Jensen (V).

Ministeren får sagen tilbage

Lea Wermelin og Peter Juel Jensen er enige om, at transportministeren nu får undersøgelsens arbejdsbeskrivelse tilbage, så den kan blive rettet.

– Alt det her skal ses i sammenhæng med en undersøgelse af passagerernes tilfredshed. For hvad nu hvis deres oplevelse er, at skibet bevæger sig alt for meget? Skal vi så først da have en undersøgelse af, om en t-foil eller andet kunne hjælpe på det? siger Lea Wermelin.

– Det skal vi da naturligvis ikke. Så den her må vi selvfølgelig tage med ministeren igen, siger hun.

– Den her må vi tage med ministeren, siger Peter Juel-Jensen.

– Jeg havde indtrykket af, at det er to selvstændige undersøgelser, der nu bliver iværksat: Én undersøgelse af om flere end 10 procent af passagererne bliver søsyge. Og en anden undersøgelse af tekniske forbedringer, herunder om en t-foil kan gøre en forskel, siger Peter Juel-Jensen.

For Lea Wermelin er det centralt, at passagerernes faktiske oplevelser også bliver taget i betragtning.

– Det er ikke tilstrækkeligt med en undersøgelse af ISO 2631, for én ting er nogle teoretiske beregninger, og noget andet er passagerernes oplevelser, siger hun.

– Desuden lovede Molslinjen jo senest i går, at de vil sætte t-foil på, hvis det kan forbedre komforten. Derfor skal undersøgelsen naturligvis indeholde det element.