Misforståelse giver pakkekaos hos William Dam

I baglokalet hos William Dams Boghandel på Store Torv i Rønne er både vægge og gulv dækket af pakker.

En misforståelse betyder, at boghandelen, som er pakkeshop for leveringsfirmaet GLS, har modtaget 150 pakker hver eneste dag i ugen efter Black Friday, i stedet for blot 150 pakker i alt, som forretningsejeren egentlig havde tænkt sig.

– Sidste år havde vi en blokade på hjemmesiden ved Black Friday, sådan at kun 150 kunder kunne vælge at afhente deres pakke hos os. Det var også planen i år, men de (GLS, red.) havde misforstået det i år. De troede, vi ville have 150 pakker om dagen, siger Peter Povlsen, ejer af William Dams Boghandel.

De ekstra pakker i ugens løb kom derfor som en overraskelse.

– Det har været lidt kaotisk. Vi har jo også en forretning, vi skal drive, så vi kan ikke bare udlevere pakker, siger Peter Povlsen, som ikke har haft mulighed for at kalde ekstra mandskab ind.

– Vi klarer den stille og roligt med det samme personale, siger han.

Pakker giver pladsproblemer

På nuværende tidspunkt ved Peter Povlsen ikke, hvornår de daglige 150 pakker stopper med at dumpe ind ad døren, og udfordringen består særligt i, hvor de mange pakker skal placeres.

– Den første dag er det ikke et problem, men hvis kun 100 pakker bliver hentet, er der 50 tilbage til næste dag, hvor vi får 150 nye pakker. Når det fortsætter på den måde, har vi pludselig et problem, forklarer Peter Povlsen og tilføjer, at det er en stor hjælp, hvis kunderne henter deres pakker, så snart de er klar i butikken.

Generelt er William Dams Boghandel dog glade for at kunne tilbyde pakkeshop-servicen til deres kunder:

– Det er ikke noget, vi bliver rige af, og i december er det jo hårdt. Men på hele året, hvor der ikke er så travlt som nu, giver det lidt ekstra liv i forretningen. Så må vi tage travlheden med, afslutter Peter Povlsen.