Usædvanlig travlhed: Pakkeregn over Bornholm

– Pakkerne fra Black Friday vælter ind, og det vil være en stor hjælp, hvis I henter så hurtigt som muligt. Vi har lidt pladsproblemer.

Sådan lød opfordringen fra Kvickly i Rønne til deres følgere på Facebook tidligere på ugen.

Sammen med beskeden fulgte et billede af brune pakker i alle størrelse stablet på gulvet og i flere meter høje reoler.

Efter at mange internetbutikker nedsatte deres varer i forbindelse med Black Friday i sidste uge, er det væltet ind med pakker i Kvickly i Rønne, som er opsamlingssted for leveringsselskaberne GLS og Bring.

– Tirsdag og onsdag var de store dage, hvor vi begge dage modtog omkring 400 pakker, fortæller varehuschef Brian Karlsen.

Og det fik varehuschefen til tasterne:

– Jeg ville have folk til at hente deres pakke så hurtigt som muligt, fordi jo flere, der henter, jo bedre kan vi håndtere pladsen. Vi er udfordret på logistikken, når der kommer 400 pakker på én gang. Det handler om at kunne håndtere dem, siger han.

På grund af ombygning i butikken, flyttede Kvickly reoler med pakker ud i forområdet. Og det fungerede godt, fortæller han.

– Det har faktisk gjort det lidt lettere, fordi vi havde mere plads til pakker, end vi plejer at have.

Brian Karlsen vurderer, at stigningen i antal pakker i forbindelse med Black Friday svarer til omkring 50 procent i forhold til sidste år.

Generelt oplever Kvickly i Rønne, at flere og flere kunder handler online:

– Der kommer lidt flere pakker uge for uge. Det er ikke oppe i et niveau endnu, hvor vi skal ansætte flere folk til det. Men lige efter den 1. i hver måned, hvor folk har fået løn, har vi flere på i kiosken til at udlevere de ekstra pakker, siger Brian Karlsen.

Ekstra mandskab kaldt ind

Også Post Nord i Rønne har haft en usædvanlig travl uge, fortæller distributionsleder Peter Lind:

– Normalt får vi to trailere med pakker dagligt. I denne uge har vi fået tre hver dag. Faktisk fik vi fire fredag, fordi færgen ikke sejlede torsdag.

Post Nord havde dog forberedt sig på de ekstra pakker. Tre til fire ekstra medarbejdere var kaldt på arbejde for udelukkende at køre med pakker.

– Det er jo ikke første år med Black Friday, og vi ved, at ugen efter Black Friday altid er den store uge, siger Peter Lind, som vurderer, at Post Nord i Rønne i denne uge har modtaget over 50 procent flere pakker i forhold til ugen efter Black Friday sidste år.

Allerede mandag mødte Post Nord i Rønnes medarbejdere ind til mange pakker, og Peter Lind er derfor af den overbevisning, at de forskellige netbutikker i landet generelt har været bedre forberedt i år end tidligere:

– Pakkerne kommer hurtigere ud til os, fordi hele set up’et er gearet til Black Friday, siger han.

Ligesom i Kvickly oplever Post Nord, at flere og flere bornholmere køber varer online:

– Det kan vi tydeligt mærke. Samtidig vælger flere og flere kunder selv at hente deres pakke ved ét af vores fire opsamlingssteder i Rønne. Så sparer de nogle penge på portoen, siger han.

Fortsat vokseværk

Super Brugsen i Aakirkeby modtager både pakker fra GLS, Bring og Coop’s netbutik. Alene fra GLS modtog dagligvarebutikken tirsdag og onsdag denne uge sammenlagt flere end 200 pakker.

– På en normal dag får vi omkring 20 til 30 pakker fra GLS, så det er meget for os, fortæller uddeler Allan Brogaard.

– Vi har oplevet en enorm vækst i forhold til pakker i dagene efter Black Friday i år, tilføjer han.

Derfor overvejer Allan Brogaard at indkalde ekstra personale til at løse opgaven med at uddele pakker næste år:

– Det er så meget større i år, end det var sidste år. Næste år kan det være, at det bliver endnu større, så vi bliver nok nødt til det, afslutter han.