Leder: Giv os faste priser. Så kan vi leve med kvalmen

Ja, så kom gode, gamle Povl Anker på arbejde igen på en dag, hvor Molslinjen meldte ud, at øens rejsearrangører får faste priser med færgen, og at Aarhus-rederiet altså fraviger deres politik om at have dynamiske priser. Det vender jeg lige tilbage til.

Først den aktuelle situation: Molslinjens Express 1 er blevet i havn i dag.

Det blæser 16 sekundmeter derude i Østersøen, ude i Bornholmerdybet, og bølgerne rejser sig til tre meter. Det er åbenbart grænsen for, hvad vores nye hurtigfærge kan klare.

Jeg har skrevet det før, og jeg gør det igen i dag:

Vi har fået et dårligere produkt end det, vi havde i forvejen. Et skib, der ikke synes egnet til Østersøens vejrlig, eller i hvert fald ikke er så godt egnet som det skib – Leonora Christina – vi havde i forvejen.

Det er ikke længere bare sniksnak. Det er fakta. Se ud af vinduet og fortæl mig, at Leonora Christina ikke havde sejlet i dag.

Det er sagens kerne og alt rigeligt til, at bornholmerne brokker sig.

I en tid, hvor Bornholm er på alles læber, turisterne strømmer til øen, markedsføringen af Bornholm som det nye sort er slået igennem som en kendsgerning.

I sådan en tid er bornholmernes livsnerve og turisternes vej herover, ”sømotorvejen”, der bringer ni ud af ti gæster til Bornholm, blevet dårligere.

Konsekvenserne er ret alvorlige, for det her handler jo også om, hvad Express 1 IKKE kan, NÅR den sejler.

Passagerer på stribe melder om et levende skib, der ruller i selv roligt eller roligere vejr.

Og når Express 1 sejler på grænsen, det må så være de 2,5 meter, er det som at være en tur i den gamle ructhebane i Tivoli på en dag, hvor du i forvejen har kvalme. Det kan ikke anbefales.

Det betyder, at man som pendler eller flittigt rejsende, og det er rigtigt mange bornholmere, skal tage forholdsregler, som man ikke tidligere har skullet tage:

Sejler færgen overhovedet i morgen? Vejrudsigten siger 14-15 sekundmeter, bølgehøjden 2,5? Hvad kan jeg regne med?

Usikkerheden smitter af, og i går meldte Danish Air Transport, de er nok de eneste, der jubler for tiden, ud, at man sætter ekstra fly ind. Jeg mindes ikke en lignende situation.

Hvilket bringer mig tilbage til sagen om billetstrukturen og de dynamiske priser. For alle bornholmere har – som de lokale rejsebureauer – brug for faste priser.

Vi har nemlig behov for at flytte og aflyse rejser fra dag til dag, for det er sådan, bornholmerne rejser.

Aftalen med rejsearrangørerne er et skridt i den rigtige retning. Forhåbentlig vil Molslinjen også give sig og lave et Bornholmer-produkt – målrettet de mennesker, der bor her.

Så vil kvalmen være lettere at leve med.