Kaptajner: T-foil betød behagelig sejlads og færre aflysninger med Leonora

T-foil stabilisatoren var helt afgørende for, at Leonora Christinas passagerer kunne have en mere behagelig overfart i høj bølgegang. Fordi t-foilen også betød, at Bornholms nu tidligere hurtigfærge kunne klare højere bølger, var komponenten også en vigtig faktor i, at færgen ikke blev aflyst oftere, end tilfældet var.

Det siger de tidligere Leonora Christina-kaptajner Søren Schow og Jess Christian Persson uafhængigt af hinanden. Deres kommentarer kommer på baggrund af, at Transportministeriet nu vil gennemføre en ekstern skibsteknisk undersøgelse af, hvordan Molslinjens færge Express 1 kan blive mere komfortabel for passagererne. Herunder om det vil have en effekt at udstyre Express 1 med den t-foil, som færgen fik afmonteret i 2012.

På forhånd kan Søren Schow og Jess Christian Persson ikke tro andet, end at undersøgelsen vil nå frem til, at det vil mindske Express 1’s bevægelser op og ned, hvis skibet atter får en t-foil monteret.

– Når Leonora Christina kunne klare fire en halv meter bølger, skyldtes det også, at den havde t-foil. Den havde ikke kunnet klare fire en halv meter uden t-foil. Det er helt givet, siger Søren Schow.

– T-foilen var altafgørende for, at Leonora lå i vandet på den måde, som hun lå. Vi brugte den så snart skibet begyndte at ligge lidt uroligt, siger Jess Christian Persson.

– Vi brugte t-foilen rigtig meget, og den havde stor betydning for passagerernes komfort. I hårdere sø brugte vi den altid. Ved moderat søgang brugte vi den også. Det var et spørgsmål om passagerernes komfort.

– Jeg har kun sejlet med Express 1 som passager. Men det er helt hævet over tvivl, at en t-foil vil give Express 1 en roligere gang i bevægelser op og ned. Det vil den uden tvivl have en effekt på, siger Jess Christian Persson.

Forskellige t-foils, samme effekt

Leonora Christina og Express 1 adskiller sig fra hinanden ved, at Express 1 er kommet til verden med én centralt placeret t-foil stabilisator, mens Leonora Christina havde to t-foils, en på hvert skrog og derfor placeret i hver sin side af skibet. Effekten af de to systemer er dog den samme, nemlig at dæmpe færgens lodrette bevægelser i bølgegang.

– Du skal have t-foil, hvis du vil sejle i alt slags vejr i Østersøen. Uden t-foil bliver aflysningerne hyppigere, og komforten for passagererne bliver dårligere, så flere bliver søsyge. Selvfølgelig kan Express 1 sejle uden t-foil, men den får svært ved at sejle i høje bølger og blæsevejr, siger Søren Schow.

– Vi havde t-foilen sat til stort set altid. Hvis der ikke var bølger, slog vi den fra, men når vi kunne mærke, at skibet bevægede sig, satte vi den til rimelig hurtigt. Ved bølgehøjder fra en til halvanden meter ville vi begynde vi at mærke bevægelser i skibet, og så satte vi den til, siger han.

Også Jess Christian Persson fortæller, at Færgen-kaptajnerne aktiverede Leonora Christinas t-foils ved bølgehøjder fra godt en meter og opad: Ret præcist fra de bølgehøjder, hvor mange passagerer har fortalt, at Express 1’s bevægelser op og ned gør færgen ubehagelig at sejle med.

– Vi brugte t-foilen fra bølgehøjder på 1,20 eller 1,30 meter. Vi aktiverede Leonoras stabiliseringssystem, så snart hun begyndte at vippe og rulle, siger han.

T-foil forbedrer hele systemet

Jess Christian Persson forklarer desuden, at t-foilen også spiller positivt ind på den anden del af både Leonora Christinas og Express 1’s samlede stabiliseringssystem: De to såkaldte trim tabs agterude, der dæmper færgens rulninger.

– T-foilen er en del af det samlede stabiliseringssystem, som Express 1 er født med. Den vil primært have effekt på bevægelserne op og ned, men den vil også have en positiv betydning for rulningerne, som man regulerer med trim tabsene bagtil, siger Jess Christian Persson.

Da Express 1’s manglende t-foil først blev bragt op, svarede Molslinjen, at skibets tilbageværende stabiliseringssystem (trim tabsene bagtil) er det ideelle til forholdene i Østersøen. På baggrund af deres erfaringer med Leonora Christina, godtager hverken Søren Schow eller Jess Christian Persson den forklaring.

– Trim tabsene kan ikke kompensere for den værdi, som t-foilen bringer. Tværtimod, for t-foilen bidrager også positivt til at modvirke rulningerne, som det er trim tabsenes hovedopgave at tage sig af, siger Jess Christian Persson.

Kan trimtabsene bagtil kompensere for hele den negative effekt af at have afmonteret t-foilen?

– Nej, de kan de ikke. For hvis de kunne det, havde der ikke været nogen grund til at sætte t-foilen på til at begynde med, siger Søren Schow.