Her står vi: Prisstruktur og gebyrer er stadig hængepartier

Bornholm får ikke hjælp fra Transportministeriet omkring den udbredte utilfredshed med Molslinjens prisstruktur og rederiets gebyrer. Begge punkter kommer Trafikkontaktrådet i stedet til at tale videre med Molslinjen om på egen hånd.

Borgmester Winni Grosbøll tog begge punkter op, da hun torsdag mødtes med transportminister Ole Birk Olesen, men dér var ministeren altså knap så lydhør.

På tre andre punkter accepterede ministeren derimod, at han tager dialogen med Molslinjen.

De tre punkter handler dels om Express 1’s komfort, hvor Winni Grosbøll ønsker undersøgt, om Molslinjen overholder kontraktens bestemmelse om, at højst 10 procent af passagererne må blive søsyge på en given afgang.

Også omkring komforten vil et hurtigt arbejdende udvalg af eksterne skibstekniske eksperter undersøge, om der findes tekniske løsninger, der kan få færgen til at sejle mere stabilt i bølgegang. Specifikt skal det undersøges, om det vil hjælpe at genmontere Express 1’s afmonterede T-foil stabilisator.

Ministeren lovede også at se på, om staten kan opnå en bedre aftale med Ystad Havn, så problemet med, at der først på dagen ikke altid er plads til Povl Anker måske kan blive elimineret.

Ole Birk Olesen lovede desuden at se på, om Molslinjen kan bringes til at tage mere gods med på ruten til Ystad. I forhold til tiden med Færgen er meget gods blevet omdirigeret til Køge, efter at Molslinjen tog over.