Molslinjen: Hvis en t-foil er løsningen, så bestiller vi en t-foil

Hvis et udvalg af eksperter når frem til, at passagerer hos Molslinjen i Østersøen “får en meget bedre oplevelse med en t-foil”, så bestiller og monterer rederiet en t-foil så hurtigt som muligt.

Det fortæller Molslinjens direktør Carsten Jensen i dag i en pressemeddelelse fra rederiet.

Borgmester Winni Grosbøll (S) var i går til møde med transportminister Ole Birk Olesen (LA), og her kom det blandt andet frem, at ministeren skal bede et hold eksperter se videnskabeligt på vind, bølger og sejlruter for at finde ud af, hvornår en t-foil kan bruges mellem Rønne og Ystad.

En t-foil er udviklet til at dæmpe effekten af bølger, der rammer et skib som Express 1 forfra, og et sådant stabiliseringssystem har været genstand for meget debat, efter at flere eksperter har stået frem i Bornholms Tidende med undren over, at Express 1 ikke længere har sin t-foil-stabilisator.

Og der skal altså ikke længere være nogen tvivl om, hvorvidt en t-foil på Express 1 kan gøre en forskel, lyder det nu fra Molslinjen.

Derfor bakker rederiet altså op om forslaget om et hurtigt-arbejdende udvalg af eksperter samlet under transportministeriet.

Eksperterne skal komme med en indstilling til ministeriet, og den indstilling er Molslinjen klar til at følge.

– Det er et meget komplekst emne. Nu foreslår vi at samle de mest kompetente på dette felt og få afgjort, om en t-foil kan være en fordel på Østersøen med de særlige bølge-karakteristika, der forefindes der, siger Carsten Jensen.

– Vi er jo kun interesseret i, at alle får den bedst mulige oplevelse, når de rejser til og fra Bornholm, siger Carsten Jensen.