Politikere på Christiansborg øger presset i sag om Express 1’s t-foil

På Christiansborg fortæller transportordførerne for både Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti, at de tager bornholmernes kritik af Molslinjen alvorligt. DF melder desuden ud, at man må finde ud af at geninstallere Express 1’s s afmonterede t-foil stabilisator, hvis det er det, der skal til for at sikre færre aflyste afgange og bedre komfort for passagererne i høj bølgegang.

Efter at Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen meldte kritisk ud onsdag, er Folketingets tre største partier dermed nu enige om, at noget må gøres, når partierne bag færgeaftalen den 6. december har holdt møde om sagen med transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Meldingerne fra S og DF kommer også på baggrund af, at Bornholms Tidende tirsdag påviste faktuelle fejl to centrale steder i Molslinjens redegørelse om t-foil problematikken til Transportministeriet i fredags. Her skrev Molslinjen dels, at t-foils ”specielt anvendes på store oceaner” og ”derimod ikke er beregnet til korte bølger” som i danske farvande, ”herunder specielt Østersøen”.

Det udsagn tilbageviste både Express 1’s første kaptajn Nick Dunn og den britiske universitetsprofessor i marinearkitekter Giles Thomas. De fortalte begge, at det forholder sig omvendt, og at t-foils egner sig bedre på Østersøen end på de store oceaner.

Den anden faktuelle fejl i Molslinjens redegørelse til ministeriet er, at Express 1 har gjort ”tjeneste” i Det Tasmanske Hav, et oceanhav som det, som t-foils ifølge Molslinjen er udviklet til. Men ifølge Express 1’s historik har færgen aldrig været sat ind på Det Tasmanske Hav.

DF: T-foil skal på om nødvendigt

Hos Dansk Folkeparti fortæller transportordfører Kim Christiansen, at han er mindre optaget af Molslinjens redegørelse end af at få færgetrafikken til Bornholm til at fungere mere optimalt. Hvis det kræver en-foil, må den på, siger han.

– Jeg tager selvfølgelig den her kritik alvorligt. Derfor holder vi også mødet med ministeren den 6. december. Det gør vi også for at høre, hvorfor de ikke bare sætter den t-foil på, hvis det kan føre til, at færre passagerer bliver søsyge, siger Kim Christiansen.

– Vi skal i hvert fald ikke have en dårligere besejling af Bornholm. Hvis det kræver en t-foil, så skal den sættes på. Hvis en t-foil ikke er et kontraktkrav, skal der findes nogle penge til det. Så må vi jo se, om vi kan finde dem.

Kim Christiansen fortæller, at han vil have alle sten i sagen vendt ud fra et ønske om at sikre Bornholm den bedst mulige færgebetening.

– Vi skal til bunds i det her: Kan færgen erstatte den forrige og give en lige så god besejling af Bornholm? Fungerer den her færge optimalt? Hvis den ikke gør det, må vi jo få den til det. Så må vi gå det igennem med Molslinjen, siger han.

Rederiets redegørelse til Transportministeriet betyder i sammenhængen mindre, siger DF’s transportordfører.

– Det kan sagtens være, at Molslinjen har fortalt ministeriet noget, der ikke passer. Det får de måske også en bøde for, men det giver ikke i sig selv bornholmerne en bedre færge, siger Kim Christiansen.

– Jeg er ikke så optaget af, om de har sagt, at færgen har sejlet i Det Tasmanske Hav. Jeg er optaget af, at bornholmerne får en færge, der fungerer.

S: Ministeren må tage affære nu

Socialdemokratiets transportordfører Rasmus Prehn melder ud, at transportministeren må ”vågne op”, og at det gerne må ske allerede før det planlagte møde med partierne bag færgeaftalen om Bormnholm den 6. december.

– Socialdemokratiet er langt fra tilfreds med Molslinjens sejlads til og fra Bornholm. Derfor var Socialdemokratiet med Lea Wermelin i spidsen også det første parti i Folketinget, der krævede et møde i forligskredsen om emnet, siger han.

– Det er i denne forligskreds og ingen andre steder, at vi politisk kan foretage os noget. Ministeren vil først holde mødet den 6. december. Skal noget ske før, må ministeren vågne op, som også Lea Wermelin har sagt igen og igen.

Behovet for, at transportministeren rører på sig før den 6. december er kun blevet større af, at der er påvist faktuelle fejl i Molslinjens redegørelse om t-foil til Transportministeriet, mener Rasmus Prehn.

– Har Molslinjen direkte givet forkerte oplysninger, er det en skærpende omstændighed. Jeg går stærkt ud fra ministeren tager affære nu, siger han.