Folkemødet: DAT ville ikke sponsorere – så vi leger med SAS

Flyselskabet SAS har overtaget det konkurrerende flyselskab DAT’s engagement i Folkemødet. DAT tog ellers sidste år over som hovedsponsor efter rederiet Færgen. Men ved et evalueringsmøde i Vamdrup i Jylland tilbage i august, meddelte DAT, at man ikke fortsat ønsker at engagere sig som hovedsponsor.

Det fortæller Jørgen HK Jepsen, der er souschef hos Foreningen Folkemødet.

– DAT takkede allerede i august måned nej til et hovedsponsorat i forbindelse med Folkemødet 2019. Vi har så spurgt, om de vil blive ved med at sponsorere på en anden måde. For 14 dage siden kontaktede jeg dem og sagde: Vi har ikke hørt fra jer. Svaret fra DAT var, at de ikke længere ønsker et hovedsponsorat, men at vi ”ved lejlighed” gerne må fremsende, hvad vi har af partnermuligheder. Det udlægger vi som, at de ikke har en specielt stor interesse i at have et samarbejde med os.

– Derfor tog vi i slutningen af september kontakt til SAS. DAT ønskede ikke at fortsætte samarbejdet, så vi havde behov for at finde nogen, der gerne vil være i konstruktiv dialog om at skabe billigere flypriser og flere flyafgange til Folkemødet. Og som kunne være interesseret i at lave andre spændende tiltag. Så nu er de operationel partner på Folkemødet 2019, siger Jørgen HK Jepsen.

Måtte finde andet samarbejde

Folkemøde-souschefen fortæller, at Folkemødet ikke har oplevet dialogen mellem dem og DAT som konstruktiv. Foreningen Folkemødet har kontaktet flyselskabet med forslag til forretningsmæssige muligheder, som der bare ikke er blevet svaret på.

– Vi opfatter simpelthen ikke, at de ser os som en partner, der er vigtig for deres forretning, siger Jørgen HK Jepsen.

Det er på den baggrund, Foreningen Folkemødet spørger SAS, om de vil være hovedsponsor og begynde at flyve til og fra Folkemødet.

– Da DAT fortæller, at de ikke ønsker at fortsætte hovedsponsorsamarbejdet, er vi selvfølgelig tvunget til at lukke det hul, der opstår. Vi må søge en anden samarbejdspartner. Og da vi hele tiden bliver mødt med, at priserne til Folkemødet typisk ligger i den høje ende, og at det kan være svært at få billetter, har vi en forpligtelse til at lave en sponsoraftale med nogen, der sikrer billigere billetter og højere kapacitet. SAS vil sælge billetter til Folkemødet på under 1.000 kroner, og det var der i hvert fald ikke under Folkemødet 2018, siger Jørgen HK Jepsen.

Nogen skal betale gildet

DAT har tidligere været ene om at flyve til og fra Folkemødet. Det er muligt, at SAS’s indtog på transportmarkedet under Folkemødet vil være en økonomisk lammer til det flyselskab, DAT, der betjener Bornholm hele året.

Jørgen HK Jepsen afviser dog, at SAS-aftalen vil udhule DAT’s forretning på Bornholm.

– Vi mener, at det potentiale, der er for DAT under Folkemødet og resten af året på grund af Folkemødet, fortsat er et godt forretningsgrundlag. Men vi bliver nødt til at samarbejde med nogen, der vil bidrage økonomisk til Folkemødet. Vi er en gratis festival, og vi kan ikke finde penge på andre måder end ved at gå til dem, der arrangerer noget på Folkemødet, og dem, der tjener penge på Folkemødet. Der skal jo være penge til toiletvogne, hovedscene, programlægning og alt det andet, siger Jørgen HK Jepsen.

I formiddags, torsdag, kunne man på DAT’s hjemmeside købe flybilletter fra København til Bornholm for under 600 kroner om torsdagen under Folkemødet. Skal man til København lørdag under Folkemødet, kostede den billigste billet under 300 kroner.