DAT: SAS får det, vi bad om

Det lader til, at Foreningen Folkemødet og DAT kun kan blive enige om en ting. Nemlig, at deres dialog i forbindelse med Folkemødet 2018 var elendig. Jesper Rungholm, der er administrerende direktør i DAT, mener ikke, at Folkemødet har været imødekommende i forhold til at gøre opmærksom på ledelige flysæder under den politiske festival. Og i det hele taget kan han ikke se, at flyselskabet fik noget ud af sit hovedsponsorat. Derfor blev det opsagt i august.

– Det, vi gerne ville have fra Folkemødet, er det, som SAS får nu. Så vidt jeg har forstået, er SAS ikke hovedsponsor. Det var vi rent faktisk. På et tidspunkt, hvor Folkemødet var i bekneb, trådte vi til. Herfra føler vi det som et ”1.000 tak skal I have!”, siger Jesper Rungholm, der på ingen måde lægger skjul på, at han er vred over situationen.

Flydirektøren mener, at DAT forsøgte at fastholde en god dialog med Folkemødet efter opsigelsen af hovedsponsoraftalen. En mail, som Foreningen Folkemødet opfattede som udvisning af manglende interesse, var tænkt som en fremstrakt hånd, fortæller han.

Har I været klare nok i forhold til, hvad I så af muligheder?

– Jeg synes, vi har været klare i forhold til, at vi gerne ville have en løsning, hvor vi dagligt meddelte Folkemødets gæster, hvis der var ledige pladser i flyene. Vi fik at vide, at det ikke kunne lade sig gøre.

– Blandt andet, fordi vi ikke kunne få det, følte vi ikke, at vi fik nogen værdi af vores hovedsponsorat. Og med det, der sker nu, kan jeg ikke se, hvorfor vi skal bruge en ekstra krone på Folkemødet, siger Jesper Rungholm.

Samme priser

Han synes desuden, at snakken om billige SAS-billetter er hen i vejret. Han fortæller, at DAT ikke hæver priserne specielt i forbindelse med Folkemødet. Men at man som passager ganske rigtigt skal betale for en tur-retur-tur, når man flyver, fordi selskabet har fyldte fly den ene vej og tomme den anden.

– Vi har aldrig sat prisen op under Folkemødet. Med fare for at være lidt uoplyst mener jeg, at vores oeconomi-billetter under Folkemødet ligger på de der 900 kroner oneway. Så SAS’s billetpriser svarer nogenlunde til vores. Man kommer ikke til at spare penge ved at flyve med SAS.

– Ser vi bort fra ændrede afgifter, så har vi samme priser nu som sidste år og året før. Virker jeg lidt forurettet, så er det ikke helt forkert, siger Jesper Rungholm.

Folkemødet sikrer billige billetter

Han gør opmærksom på, at SAS har langt højere billetpriser på flyruten Aarhus-København, som de har monopol på, end DAT har mellem Bornholm og København. I morgen vil en overfart med SAS mellem København og Aarhus eksempelvis koste 1.849 kroner. En DAT-bornholmertur koster i hvert fald halvdelen af det beløb.

– Folkemødet er med til at bære vores priser. Så når man vil flyve over 23. november, så er prisen, som den er, fordi vi også flyver under Folkemødet, siger Jesper Rungholm.

Han forudser, at DAT vil få et godt og høfligt samarbejde med SAS i Bornholms Lufthavn. Men han understreger, at han ikke har til sinde at ændre i de planer, der er lagt for DAT’s flyvninger.