Peter Juel tror på at ministeren griber ind efter Molslinjens ukorrekte oplysninger

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) kommer til at rette op på situationen omkring både Express 1’s manglende t-foil-stabilisator og andre aspekter omkring rederiets start på Bornholm.

Det siger folketingsmedlem Peter Juel Jensen (V), efter at Bornholms Tidende tirsdag kunne påvise faktuelle fejl to centrale steder i Molslinjens redegørelse om t-foil-sagen til Transportministeriet.

– Det undrer mig ikke, at Transportministeriet og dermed ministeren ønsker at drøfte den manglende t-foil på Express 1. Jeg er sikker på, at ministeriet følger med i debatten om en færge i Østersøen, der til trods for at være godkendt til seks meter høje bølger i praksis kun kan sejle i tre meter bølger efter kaptajnernes egen beslutning, siger Peter Juel Jensen.

– Ministeren er en klog mand, der godt kan se, at der kan blive megen ballade om Molslinjens ageren på Bornholm fremover. Derfor må der rettes op på situationen, siger han.

I Bornholms Tidende tirsdag afviste både Express 1’s første kaptajn og en britisk professor i marinearkitektur Molslinjens ord til ministeriet om, at t-foils primært er beregnet til oceansejlads og kun er mindre egnet til et farvand som Østersøen. Det er Transportministeriet opmærksomt på, siger Peter Juel Jensen.

– Ministeriet og derfor også ministeren ser selvfølgelig også på de divergerende opfattelser af betydningen af en t-foil fra henholdsvis Molslinjen og de uafhængige eksperter, siger han.

– Jeg er også sikker på, at man opmærksomt vil hæfte sig ved, at uafhængige eksperter også mener, at der er forskel på Kattegat og Østersøen, og at lige netop en t-foil ville kunne gøre en afgørende forskel og dermed sikre en væsentligt mere passagervenlig transport på Rønne-Ystad i blæsevejr, siger Peter Juel Jensen.