Planlagt CO2-reduktion kommer delvist fra Tyskland

TV2 skriver, at dele af regeringens planlagte CO2-reduktioner frem mod 2030 bygger på, at flere vil tanke benzin og diesel i Tyskland. Og at udledningen dermed ikke vil ske i Danmark.

Det møder kritik fra en række støttepartier.

– Jeg synes, det lyder dybt bekymrende. Det kan godt være, at udledningen måske falder i Danmark, men hvis den stiger i Tyskland, er det ligegyldigt.

– Det er ikke en farbar vej at måle reduktioner på, siger klimaordfører for Enhedslisten Mai Villadsen til TV2.

Regeringen har lagt op til, at der i en kommende klimaaftale for transport skal reduceres en million ton CO2-udledning om året. Heraf skal 0,8 millioner ton komme fra grønnere brændstof. Det fremgår af den plan for transportområdet, regeringen lagde frem sidste uge.

160.000 ton kommer dog fra øget grænsehandel. Det skyldes, at man regner med, at benzin og diesel bliver dyrere i Danmark, og at folk derfor vil køre over grænsen for at tanke billigere brændstof, siger Skatteministeriet til TV2.

– Vi har jo ikke hjulpet klimaet, når man bare tanker på den anden side af grænsen. Jeg synes, det er vildt, at det er så stor en del af udspillet. Det er fint nok, at man regner, som man regner, men så skal man lægge det tydeligt frem, siger Venstres klimaordfører, Tommy Ahlers, til TV2.

Støttepartiet De Radikale er umiddelbart heller ikke imponeret. Klimaordfører Ruben Kidde skriver på det sociale medie Twitter:
– Regeringen gør brug af ret kreativ bogføring for at fremstille sin klimapolitik som ambitiøs.

/ritzau/