Populær café gør klar til en ny sæson: 'Vi har ryddet det hele ud og er i gang med at slibe'

Populær café gør klar til en ny sæson: 'Vi har ryddet det hele ud og er i gang med at slibe'
– Det er rigtig mange ting, der skulle flyttes, siger Kit Wisweh, der ejer og driver Fru Petersens Café i Østermarie. Foto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 18. JAN 2021 • 14:01
Af:
laust uhrskov jordal
| ABONNENT
18. JAN 2021 • 14:01
ERHVERV

– Vi har ryddet det hele ud og tømt rummene for møbler. Det er rigtig mange ting, der skulle flyttes, siger Kit Wisweh, der ejer og driver Fru Petersens Café i Østermarie.

Renoveringen er en del af caféens årlige vinterarbejde. Der skal renoveres, gøres grundigt rent og gøres klar til åbning den 27. marts.

– Vi er i gang med at få slebet gulve i de rum, hvor vi har vores kagebord og vores kagebutik og i gangen. De har været malede, men jeg vil gerne give dem et frisk lag, så den her gang sliber vi dem helt i bund, så der kommer helt ny maling på. Det er en del af butikken, hvor der kommer mange mennesker igennem, så gulvene har brug for lige at blive frisket op, siger Kit Wisweh.

I sæsonen 2020 blev gulvene pænt slidt. Fru Petersens Café åbner altid lørdag før påske. I 2020 var det under den første coronanedlukning, og derfor var de første tre-fire uger på caféen usædvanlig stille, fortæller Kit Wisweh. Men da nedlukningen først var overstået, og danskerne i stride strømme begyndte at valfarte til Bornholm, kom der for alvor gang i butikken. Det gav Kit Wisweh nogle rigtig lange arbejdsdage.

– Fordi det havde været så meget usikkerhed omkring åbningen, og den første tid havde vi ikke ansat de medarbejdere, vi plejer. Da der for alvor begyndte at komme mange gæster, betød det, at jeg den første måned arbejdede over 500 timer. Jeg stod op klokken 03 for at bage kager, indtil jeg om formiddagen skulle ud og stå for service og servering. Efter lukketid skulle jeg så stå for bogholderi, bestillinger og besvare mails, så der kom jeg måske i seng omkring midnat, siger Kit Wisweh.

Sådan en sæson vil hun ikke have igen. Derfor åbner Fru Petersens Café med fire fuldtidsmedarbejdere fra første åbningsdag. I højsæsonen har caféen omkring 25 ansatte.


2020: Først stille, så travlt

I det hele taget var sidste år en mærkværdig sæson, forklarer caféejeren.

– Det tror jeg, det var for de fleste i branchen. Først ventede og ventede vi i forået. I tre uger skete der ingenting, mens vi ventede på at se, om der overhovedet kom gæster til øen. Så kom de lige pludseligt, og vi fik sindssygt mange kunder i caféen. Sådan tror jeg, det var for mange på Bornholm, siger Kit Wisweh, der har haft Fru Petersens Café siden 2011.

At turisterne udeblev i påsken og forsæsonen, kunne mærkes på omsætningen. Selv om turisterne i den grad invaderede Bornholm i 2020, betød blandt andet forårets manglende turister og restriktionerne for antallet af gæster i caféen ad gangen, at Kit Wisweh oplevede en nedgang i omsætningen på omkring 10 procent i forhold til året før.

– Selvom der var travlt, nåede vi ikke at indhente nedgangen i omsætningen. Det skyldes, at der var begrænsninger på, hvor mange vi kunne have i caféen og i stuerne. Normalt kan der være omkring 50 mennesker i stuerne. Sidste år måtte der maksimalt være 28, siger Kit Wisweh.

– Derudover var juli ikke en god måned vejrmæssigt, og det betød, at mange af gæsterne ville sidde indenfor. Og så har vi stort set heller ikke haft nogen selskaber. Normalt ligger jeg på omkring 60-70 selskaber om året. Sidste år havde vi to. Så der er vi også gået glip af noget omsætning, siger hun.

Travlt med andre ting

Det udsædvanlige år gjorde også, at Kit Wisweh pludselig skulle bruge tid på arbejdsopgaver, hun ellers ikke plejer at have mange af, forklarer hun.

– Der var lige pludselig mange ting, som endte med at tage rigtig lang tid, som jeg ikke havde været vant til at bruge så meget tid på før. Fordi der var så travlt, og fordi der var begrænsninger på, hvor mange der kunne være i butikken, var der ventetid på at få et bord til kagebord. Det betød, at der var rigtig mange, der ringede for at bestille tid. Vi havde vel omkring 180 opkald om dagen, men det blev faktisk sådan, at der nogle dage slet ikke var tid til at tage telefonen, siger Kit Wesweh.

– Når kunderne ikke kunne komme igennem på telefon, skrev de en mail i stedet. Så efter lukketid havde jeg måske 50 mails, hvor folk spurgte om ledige tider. Jeg er meget serviceminded, så jeg synes, at hvis man har skrevet en mail, så skal man også have svar. Så jeg endte med at bruge rigtig meget tid på at sidde og besvare mails til langt ud på aftenen. Det plejer jeg normalt ellers ikke, siger hun.


Også mange gæster i år

Hvordan sæsonen kommer til at se ud for caféen i år, er svært at spå om. Indtil videre håber Kit Wisweh, at der kan komme styr på coronasituationen i Danmark, sådan at caféen kan åbne som planlagt til påske. Hvis der gør det, kommer sæsonen i år til at ligne den, Bornholm oplevede sidste år.

– Jeg tror på, at når vi først må åbne, så får vi en god sæson. Jeg tror, at folk har brug for at komme ud og opleve nogle ting igen. Der er masser af mennesker, der har siddet indespærret og arbejdet hjemmefra i deres lejligheder i København, og de trænger til at komme ud og få luft og se naturen, og så kommer de herover, siger caféejeren.

– Jeg tror, at når først sæsonen går i gang, så bliver det en rigtig god sæson – selv med de restriktioner, der måtte være, siger Kit Wisweh.