CORONA
Onsdag åbnede vaccinationscentret i Rønne, hvor man gik i gang med i første omgang at vaccinere personer over 65 år, som får hjælp til personlig pleje i hjemmet. Både onsdag og torsdag var der fuldt booket med 72 vaccinationer pr. dag, oplyste lederen af centret, Helle Holm.
Det er naturligvis positivt, men Erik A. Larsen, formand for Ældrerådet på Bornholm, påpeger, at der er en del ældre mennesker i eget hjem, som simpelthen har svært ved at finde ud af, hvordan de skal forholde sig i den nuværende situation, og hvordan de skal sørge for at blive vaccineret.
– Vi har problemer, fordi der ligger mange i eget hjem, som ikke kan komme ud til vaccinationscentret, siger han.
– Jeg har fået en del henvendelser om, at de har modtaget et brev fra Søren Brostrøm (direktør for Sundhedsstyrelsen, red.), som de ikke forstår – der er fem sider, og et telefonnummer de skal ringe til i Sundhedsstyrelsen, hvor de bliver mødt af en telefonsvarer.
Erik A. Larsen foreslår på den baggrund blandt andet, at der bliver indrykket annoncer i Bornholms Tidende og Rytterknægten, hvor det bliver forklaret, hvordan folk skal forholde sig, også de, der ikke kan komme ud.
– Det er ikke godt nok, som det er nu, siger han.
– Vi har folk liggende hjemme, hvor hjemmeplejen kommer forbi seks-otte gange i døgnet, og de kan jo ikke kommer ud for at få en vaccination. Der er også stadig mange, som ikke har adgang til internettet, og som derfor skal have besked på en anden måde. De får så de der breve på fem sider fra Søren Brostrøm, som de ikke fatter en pind af, så det er ikke godt nok.
Hvem er det, der skal indrykke de annoncer, mener du?
– Det skal regionskommunen sammen med hospitalet. Jeg har lige været i kontakt med kommunikationsmedarbejderen i kommunen om det, og hun er i fuld sving. Men jeg har behov for lige at melde ud, at der bliver arbejdet på en løsning, for jeg havde igen onsdag aften henvendelser fra to ældre borgere, som var meget kede af det, fordi de ikke kunne finde ud, hvad de skulle gøre. Så der er et problem, som ikke bliver løst af fem sider fra Sundhedsstyrelsen i et akademikersprog, som de ældre ikke fatter en bønne af, siger Erik A. Larsen.
Ressourcer til transport
Det er selvfølgelig verdens bedste idé at indrykke annoncer i Tidende, men er der andre måder, du mener, regionskommunen burde benytte for at komme kontakt med borgere, som ligger derhjemme og ikke kan finde ud af, hvad de skal gøre?
– De skal sende et brev ud til dem på et letforståeligt sprog, hvor der også er et telefonnummer, de kan ringe til, hvis de stadig er i tvivl. Borgerne skal kunne få fat i en her på Bornholm, som kan forklare dem, hvordan de skal forholde sig. I går (onsdag, red.) var der en, der ringede til mig, fordi hans hjemmehjælper havde sagt, "du kan ikke få transport til vaccinationscentret, du skal bare få dine pårørende til at køre dig" – men han har ingen pårørende. Og det er i øvrigt ikke korrekt, at det forholder sig sådan med transport, for kommunen har sat ressourcer af til transport til dem, der ikke kan komme af sted. Men der mangler altså grundlæggende detaljeret og letforståelig information til mange ældre om, hvordan de skal forholde sig, slår formanden fast.
Men nu bliver der iværksat nogle tiltag, og der er lys forude i forhold til, at der sker noget?
– Ja. Da jeg fik nogle henvendelser onsdag, skrev jeg til servicechef i kommunen Trine Dorow og til hospitalsdirektøren, og Trine har meldt tilbage, at de med det samme er gået i gang med at sætte nogle tiltag i gang. Og det er det, der er vigtigt for mig at sige: Der bliver gjort noget nu, og vi håber på, at der i løbet af et par dage kommer styr på, hvad og hvordan der skal meldes ud, siger Erik A. Larsen og tilføjer:
– Men folk er naturligvis altid velkomne til at henvende sig til os i Ældrerådet.