Kommunikationseksperten Anders Wik er Nexø-firmaet DecideActs nye Chief Brand Officer. Han skal stå for softwarevirksomhedens internationale markedsføring. Pr-foto.

Softwarevirksomhed med succes ansætter chef for markedsføring

ERHVERV

Den bornholmske børsnoterede Nexø-virksomhed Decideact A/S fortsætter sin rivende udvikling. Softwarevirksomheden lever af at lave digitale løsninger inden for det felt, der hedder Strategy Execution Management (SEM), og gik i december 2020, som den første bornholmske virksomhed, på børsen og kunne herefter handles på markedet Nasdaq First North. Børsnoteringen er en del af virksomhedens vækststrategi, og som led i den strategi, ansætter Decideact nu en ny stærk profil i sit team. Det drejer sig om kommunikationseksperten Anders Wik. Han indtrådte 1. januar i Decideacts i rollen som firmaets Chief Brand Officer. Anders Wik har de sidste tyve år arbejdet med branding, digital markedsføring og kommunikation. Han har haft ledende roller i virksomheder og bureauer som kommunikationshuset NORD DBB og haft kunder som eksempelvis McDonald’s, Carlsberg, SAS og Spies. Siden marts 2019 har han været selvstændig i sit eget selskab, Ö, som har haft til huse i samme kontor som Decideact på havnen i Nexø. DecideAct har været blandt Anders Wiks kunder, men nu skifter han altså rollen som ekstern konsulent ud med en fast lederrolle i firmaet. Det er en beslutning, han er godt tilfreds med.

– Flemming (Videriksen, CEO i Decideact, red.) og jeg har kendt hinanden i seks år og har delt kontor i over to år. Da han fortalte mig om firmaets børsnoteringsplaner, og om ambitionerne om at opbygge et globalt brand her fra Nexø, og han spurgte mig, om jeg havde lyst til at være en del af den opgave, så syntes jeg, det var en alt for spændende opgave til at sige nej, siger Anders Wik.

– Her fik jeg muligheden for at kunne være med til at skabe et verdensomspændende brand fra Bornholm. Det var simpelthen en chance, som jeg ikke tror byder sig igen lige med det første, siger han.

Vil være de kendteste

Som Chief Brand Officer bliver det Anders Wiks primære opgave at gøre Decideact kendt over hele verden.

– Vi er et nyt selskab, med et nyt produkt på et helt nyt marked. Mit arbejde kommer primært til at handle om at få folk til at få øjnene op for vores virksomhed og vores produkt og sørge for, at vores kernemålgruppe får lyst til at bruge os, siger Anders Wik.

– Vores opgave er at drive vores markedsføring således, at vi kan blive det førende brand i vores kategori – at vi bliver et household brand. Når du for eksempel tænker på ordet “computer”, så vil du tænke på mærker som Apple eller Lenovo. På samme måde vil vi gerne være household brand i SEM. Det er et relativt nyt felt, men det er noget, der begynder at få en del traction, og som det ser ud nu, er det et marked, hvor ingen af spillerne er meget store. Derfor har vi besluttet, at det er den position, vi vil have: vi vil være den bedst kendte spiller – med det bedst kendte brand på det marked, siger Anders Wik.

Direktør Flemming Videriksen er glad for at kunne byde Anders Wik velkommen indenfor i softwarefirmaet Decideact.

International kapacitet på Bornholm

CEO og stifter af Decideact, Flemming Videriksen, er glad for at kunne byde Anders Wik ind i selskabet. Ansættelsen af en ny chef for firmaets markedsføring er led i Decideacts samlede strategiske prioritering, forklarer han.

– Vores ambition om at vinde vidensdomænet og blive virksomheden, som folk kender og stoler på internationalt kræver, at vi får opbygget et stærkt brand. Det er det, som Anders er ekspert i. Han er en international kapacitet, som har arbejdet med store mærker i Danmark, Norge og Sverige. At han så tilfældigvis bor på Bornholm, det passer os rigtig godt, siger direktøren.

– Jeg har kendt og haft samarbejder med Anders i flere år nu, så vi kender hinanden godt. Han er en af de dygtigste i Danmark til at skabe digital markedsføring, og derfor ser vi ham som den helt rigtige for os til at opbygge og styrke vores brand, siger Flemming Videriksen.

Stort ansvar

Med ansættelsen får Anders Wik altså ansvaret for en afgørende del af Decideacts fremtidsstrategi. Et ansvar, som han er taknemmelig for at få, og tror på, at han godt kan løfte, siger han.

– Jeg er glad for den tillid, Decideact viser mig i forhold til min rolle. De her opgaver er noget, jeg har arbejdet med i over tyve år. Jeg har tidligere arbejdet med store virksomheder og er vant til at arbejde med store mærker, så det er ikke nyt for mig at arbejde med store brands og store budgetter, siger Anders Wik.

– Men der hvor den nye udfordring ligger for mig, det er at gøre det fra den anden side af bordet. Her har jeg ansvaret for hele budgettet og projektet. Det bliver rigtig spændende. Engang i mellem skal man gøre noget, man er lidt bange for, siger han.

– Så jeg glæder mig stort. Og det er heller ikke noget, jeg gør alene. Vi har et godt og dygtigt team, siger Anders Wik.

DecideAct A/S har 15 ansatte i virksomheden fordelt på flere forskellige lokationer i verden – blandt andre Reykjavik, Paris, London, Toronto og Berlin, mens hovedkontoret har hjemme i Nexø.