Arkivfoto: Allan Rieck

Leder: Hurra – vi får busplanerne tilbage!

LEDER
Blind teknologibegejstring har ødelagt mange gode oplevelser. Ting, der kan udføres enkelt, skal absolut gøres mere komplicerede, så dem, der har indført det, kan sidde som verdens herskere – og vi andre føle os som … idioter.

LEDER

Blind teknologibegejstring har ødelagt mange gode oplevelser. Ting, der kan udføres enkelt, skal absolut gøres mere komplicerede, så dem, der har indført det, kan sidde som verdens herskere – og vi andre føle os som … idioter.

Sådan føles det. Hensigten er sikkert god nok, men den har det bare med at fortabe sig.

Tag nu bare volumenknappen på bilradioen. Lige meget, hvad ingeniørerne finder på, så er en mekanisk drejeknap den bedste løsning. Den er opfundet for længst. Men vi udsættes fortsat og til stadighed for diverse smarte ”touch”-løsninger, der kræver man kigger længe væk fra trafikken, og som i øvrigt slet ikke virker, hvis fingrene er lidt fugtige.

Vi har vores egen enestående version af fejlslagen teknologi på Bornholm. I sommeren 2017 fik busselskabet BAT nye busstopstandere, hvor der i gennemsigtige plastikrør nu ikke længere sad det eneste, man havde brug for – en busplan. Men derimod en seddel med rutenummer og en QR-kode, der skulle skannes med smartphone. På den måde kunne passagererne få adgang til køreplanerne på internettet.

Forklaringen lød, at det var en naturlig udvikling i en digitaliseret verden. Sandheden er, at BAT enten var blevet forført at lidt for smarte sælgere eller egen uvidenhed. En kombination af de to forhold, er ikke usandsynlig. For når man undersøger disse forløb, hvor borgere udsættes for tåbelig teknologi, så sidder der ofte et firma med en smart løsning, de gerne vil af med, og en instans, der lever af at betjene forbrugere, men som alligevel ret systematisk glemmer at undersøge, hvad forbrugernes behov egentlig er.

De to parter mødes i en fælles forståelse, hvor den ene part tjener penge, og den anden tror, den sparer tid og ressourcer.

 

Sandheden er, at BAT enten
var blevet forført at lidt for smarte
sælgere eller egen uvidenhed

 

Kritikken var forudsigelig og massiv. Svend Aage Kristoffersen, Bornholms Ældreråds repræsentant i BAT’s brugerråd, opsummerer problemerne således over for Bornholms Tidende:

– Der er mange, der har svært ved at finde ud af det, når de står ved et busstop. Hvornår kommer bussen? Det kan de ikke se nogen steder. De kan ikke åbne den der QR-kode, og nogle har en gammel telefon, hvor der slet ikke er QR-skanner på.

Bornholms Tidende gengav kritikken allerede i august 2017. Den prellede dengang helt af på BAT’s ledelse.

– Vi går en mere teknologisk tid i møde, og med QR-koder henvender vi os til et andet segment end pensionisterne, lød det blandt andet. Og:

– Langt hen ad vejen handler det om vane, lød fortsættelsen.

Det er en klassisk bureaukratisk forklaring: Det er altid forbrugerne, der er problemet.

I 2018 lovede BAT bod og bedring. De trykte køreplaner ville vende tilbage – eller vi ville få digitale infotavler. De to ting blev dog kun indført delvist.

Nu skulle det så ske. Natur- og miljøudvalget har vedtaget, at der senest 31. januar, hvor helårskøreplanen træder i kraft, skal være almindelige køreplaner ved alle busstop.

På den måde kan et tilbageskridt være et stort fremskridt. Tak for at lytte BAT! Endelig.