Da Danmarks 'fuglenørder' mødtes ved Sorthat Odde: 'Det kostede mig 6.000 kroner'

Rolf Christensen, der brugte 6.000 kroner på at komme til Bornholm for at se brundroslen i mindre end en time. Privatfoto
| ABONNENT | 30. DEC 2020 • 16:45
Af:
holger-larsen
| ABONNENT
30. DEC 2020 • 16:45
NATUR

Andreas Bruun Kristensen i Husum ved København var tidligt oppe søndag den 1. november. Sådan som man er i et hjem med små børn. Derfor tog det ham kun 10 minutter at komme ud af huset, da han fik beskeden om, at en brundrossel var set ved Sorthat Odde på Bornholm.

En lille fugl på 20 centimeters længde og en vægt på under 100 gram fik i begyndelsen af november fugleinteresserede fra hele landet til at smide, hvad de havde i hænderne og rejse til Bornholm. For de mest inkarnerede fuglekiggere, de såkaldte twitchere, var det vigtigt at komme hurtigt af sted for at kunne sætte kryds ud for endnu en fugleart set i Danmark.

Denne gang var der virkelig grund til at komme ud af fjerene, for brundroslen var kun to gange tidligere set i Danmark – senest for 52 år siden i Skagen.

– Jeg skulle egentlig have været til Jylland i den weekend, men jeg ringede til en af mine venner, som jeg normalt kigger på fugle med. Han var lige passeret igennem betalingsanlægget ved Øresundsbroen og sagde, at hvis jeg kunne være i Ystad klokken 8, så havde han en færgebillet og kunne tage mig med. Jeg droppede morgenmaden og hoppede i bilen med tøj og kikkert. Da jeg kørte igennem Skåne, hørte jeg, at brundroslen også var set søndag morgen. Vi tog færgen 8.30, og vi så den ved 10-tiden, da vi nåede frem, fortæller Andreas Bruun Kristensen.

En tur til 6.000 kroner

Det var også tidligt søndag morgen, at Rolf Christensen i den anden ende af landet, i Skagen, fik beskeden om brundroslen på Bornholm.

– Det stod på min messenger, da jeg vågnede ved 5-tiden. Da var tre af mine venner allerede kørt fra Skagen. De havde skrevet til mig sent lørdag aften, men da var jeg gået i seng. Jeg blev sur, og så tog jeg fire fly. Det kostede mig 6.000 kroner, fortæller Rolf Christensen om den vilde søndag.

Rolf Christensen, der ikke selv har bil, tog toget fra Skagen til Aalborg, flyet til København, videre til Bornholm, retur fra Bornholm til København, videre til Aalborg og sluttede af med en taxitur hjem til Skagen.

– Da jeg satte mig i toget i Skagen, var det et sats, for jeg kunne ikke vide, om fuglen stadig ville være der, for drosler trækker typisk om natten, siger Rolf Christensen.

Mindre end en time

– Jeg var på Bornholm midt på eftermiddagen, hvor jeg blev hentet af nogle andre "birdere", og så kørte vi direkte til Sorthat. Jeg var derude lidt mindre end en times tid og så fuglen, og så fik jeg et tilbud om at blive kørt til lufthavnen, så jeg kunne nå flyet klokken 16.30, fortæller Rolf Christensen.

Rolf Christensen, der er 51 år, har kigget på fugle i 40 år. Han har i skrivende stund set 444 forskellige fuglearter i Danmark og har som mål at blive den første dansker, der når op på at se 500 arter. Selv i i de mest nørdede fuglekiggerkredse er han lidt kontroversiel, og han er gerne den medierne vil fortælle om, når fuglekiggerinteressen skal beskrives.

– Jeg er nok den i Danmark, der kigger mest på fugle siger han.

Rolf Christensen har et deltidsjob som pædagog i en skolefritidsordning, så der er masser af tid til at kigge på fugle – og det gør han hver eneste dag på Grenen Fuglestation.

Op ad bakke for bornholmerne

Twitcher-fænomenet findes ikke blandt de bornholmske fugleinteresserede, siger Sune Riis Sørensen, bestyrelsesmedlem i Dansk Ornitologisk Forenings lokalafdeling, DOF-Bornholm:

– Det er tit folk med ro i sindet, der bor på Bornholm, og så er det for meget op ad bakke at være twitcher her, mener han med henvisning til, at man skal ud at flyve eller sejle for at komme til den øvrige del af landet for at kigge på sjældne fugle.

Rasmus Strack, der kommer fra Vallensbæk syd for København, var mere heldig end Rolf Christensen. Han var nemlig i sommerhus på Bornholm sammen med to andre "fugletosser" med henblik på at kigge efter sjældne fugle, da nyheden om brundroslen "breakede". Så de tre fik i den grad valuta for pengene, da de søndag morgen kørte til Sorthat Odde.

Røverhistorier i sommerhuset

– Vi tager en forlænget weekend på Bornholm to gange om året, sidst på foråret og sidst på efteråret. Bornholm ligger ude østpå, så vi har en idé om, at der må være en masse sjældne fugle. Det er da også lykkedes os at se flere, og så er det samtidig hyggeligt. Der er meget socialt i det med at være fuglekigger. Det handler også om det at sidde om aftenen og fortælle røverhistorier og få et glas vin, siger Rasmus Strack.

– Brundroslen var en af dem, jeg gerne ville se i Danmark, fordi den ikke var set her i så mange år. Det var dejligt endelig at få den at se i Danmark. Jeg tog faktisk til Småland for cirka 10 år siden, bare for at se en brundrossel på vore breddegrader, fortæller Rasmus Strack.

455

Jørgen Munck fra Kongens Lyngby nord for København er fuglekiggeren, der har set flest forskellige arter i Danmark. I skrivende stund er han oppe på 455.

Efter en uge var det slut

Brundroslen gjorde i en uges tid Sorthat Odde til en stor attraktion. Sune Riis Sørensen vurderer, at der om søndagen var cirka 150 ude at kigge, og at der har været omkring 50 hver af de efterfølgende dage, og at de fleste af dem har været tilrejsende twitchere.

Rasmus Strack vurderer, at der kun var en enkelt blandt de 20-30, der har set flest arter i Danmark, som ikke fik brundroslen ved Sorthat Odde at se.

Brundroslen blev sidst set den 7. november, og efter en uges fugleeldorado var det slut. Herefter er det mest ænder og krager, som er blevet set rode rundt efter føde i strandkantens tang.

Der gættes på, at brundroslen brugte en flot, stjerneklar nat til den 8. november til at flyve videre. Måske mod varmere himmelstrøg langt mod sydøst, hvilket ville være i dens natur, for den kommer fra det centrale Asien og ville normalt overvintre i det sydlige Kina.

Eller også fik den bare nok af den store interesse og har fundet et mere diskret opholdssted på Bornholm.

Twitcher

Twitcher er et engelsk udtryk for en fuglekigger, der er villig til at rejse langt for at se en sjælden fugl.

Fuglekiggerne har mange specielle udtryk, som de bruger til at fortælle andre om fugle, de har set. Her er nogle af dem, som er fundet på nettet:

Badetrane – kælenavn for skarv, fordi den på afstand kan forveksles med en trane.

Blocker – en fugl, som meget få har nået at se. (Og som typisk kun har været i landet kortvarigt og blot ganske få gange).

Dippe – engelsk ord for at rejse langt for at se en sjælden fugl og så ikke se den.

Gråsenollike – kælenavn for gråspurv.

Lifer – første gang man ser en bestemt fugleart i ens liv (life) kan man sige, at det er en "lifer".

Skulker – en fugl som gemmer sig og derfor er svær at se.