Leder: Brunkager og corona – når politikere lige smutter på Facebook

LEDER

I søndags valgte statsminister Mette Frederiksen at bruge sin profil på Facebook til at varsle budskabet om, at hun næste dag ville holde pressemøde i kampen mod coronavirus.

Umiddelbart en god idé. For det er en meget effektiv kanal statsministeren her vælger. Hun har næsten 300.000 følgere, indslaget har hidtil fået godt 6.000 kommentarer, det er delt næsten 3.000 gange og er vist 750.000 gange.

Mette Frederiksen er dermed en gigant på Facebook og er reelt blevet sit eget meget effektive medie. Det er yderst effektiv kommunikation.

Det er ikke kun godt. Heller ikke når lokale politikere vælger at præsentere sagerne på Facebook.

Når en politiker bruger Facebook i stedet for et redigeret medie, hvor der stilles spørgsmål og er krav til væsentligheden, slipper politikerne også for irriterende spørgsmål fra de journalister, der skal repræsentere offentligheden. I stedet kan de iscenesætte sig selv og vinde sympati gennem sagen.

 

Vi skal være så kompetente
og insisterende i vores journalistik
i avisen digitalt og på papir,
at læserne forventer, at det er
her de vigtige sager bliver diskuteret

 

Nogen gange bliver det næsten for tykt. For hvad var det Mette Frederiksen lagde ud med at sige, da hun skulle varsle den yderst alvorlige corona-udvikling?

”Her på Marienborg er det pyntet smukt op til jul,” lød det ledsaget af et blik mod kameraet. Mette Frederiksen fik også fortalt, at danskerne nu var i gang med at bage brunkager og klejner. Måske rigtigt. Men ikke vigtigt – for selve sagen.

Reelt brugte Mette Frederiksen den meget alvorlige situation til uimodsagt via Facebook at styrke sin popularitet og sit demokratiske mandat.

Bør vi danskere ikke snart sende et signal om, at tingene skal holdes adskilt? Sygeplejersker er begyndte at sige op, fordi de ikke kan få deres arbejdsliv til at hænge sammen i coronaberedskabet. Sverige er på vej i knæ.

På den baggrund virker det nærmest upassende, at statsministeren indledningsvist vælger at romantisere sit coronabudskab med ordene:

”Nu mangler vi bare, at det også begynder at sne”.

Facebook er ikke primært en nyhedskanal. For politikere er det en platform, hvor de selv styrer budskabet og vinder personlig sympati. Statsministeren ville aldrig slippe af sted med den form i et rigtigt medie.

Desværre er seriøse betalingsmedier selv med til at blåstemple Facebook ved at lægge historier op på det såkaldt sociale medie. Og vi skaber tilmed en debat, som vi har ansvaret for. Det koster tid og penge.

Men Bornholms Tidende kan ikke leve af at forære Facebook historier. Vi skaber en forkert forventning om, at vores arbejde er gratis. Og vi er med til at legitimere, at politikere får en platform, hvor de kan iscenesætte sig selv og kalde på vælgernes sympati.

Der er kun en vej for et seriøst abonnementsmedie. Vi skal være så kompetente, fastholdende og insisterende i vores journalistik i avisen digitalt og på papir, at læserne forventer, at det er her de vigtige sager bliver diskuteret, og hvor de bedste svar kommer. Så kan Facebook tage sig af brunkagerne.