Uløst problem med sagsbehandling koster arbejdspladser

Uløst problem med sagsbehandling koster arbejdspladser
Formanden for Dansk Industri Bornholm er godt træt af, at kommunens lange sagsbehandlingstider stadig er et problem for virksomhederne. Arkivfoto: Allan Rieck
| ABONNENT | 4. DEC 2020 • 13:14
Af:
martin gangelhoff hansen
| ABONNENT
4. DEC 2020 • 13:14
ERHVERV

Bornholms fald fra en 55. plads til en 87. plads i undersøgelsen om kommunernes erhvervsklima er for formanden i Dansk Industri Bornholm, Kenn Kjellberg, historien om, at når noget grundlæggende er galt, så er alt galt.

Han udpeger det fundamentale problem som værende kommunens lange sagsbehandlingstid. I undersøgelsen fra Dansk Industri svarer 43 procent af virksomhederne, at kommunen skal prioritere sin sagsbehandling bedre.

Formanden forklarer, at den lange ventetid fører til en række følgevirkninger, når projekter står i stampe.

– Vi ser ofte, at sagerne trækker ud i over et år. Det er helt grotesk og en rigtig kedelig bundrekord, der virker afskrækkende på dem, der gerne vil drive virksomhed på Bornholm. Det betyder færre arbejdspladser og tab af skattekroner, siger Kenn Kjellberg.

I de værste tilfælde, tilføjer formanden, ender det med, at virksomheder helt må droppe deres projekter, fordi de ikke længere kan vente på at få svar på deres ansøgning.

Han uddyber, at problemet opstår, så snart en sag lander hos en af kommunens medarbejdere. Her har vedkommende seks uger til at kigge på den. Når de seks uger er gået, sender medarbejderen sagen videre til en anden, fordi der er en specifik ting, som denne skal kigge på. Når nummer to medarbejder har kigget på det, sender han eller hun den videre til nummer tre og så videre.

– Altså på den måde bliver vi aldrig færdige. I erhvervslivets verden er det sådan, at én erfaren medarbejder skimmer sagen og udpeger, de forskellige områder, der skal kigges på. Det bliver herefter uddelegeret, og der bliver taget hånd om tingene samtidig.

Efter at have kæmpet med problemet om den lange sagsbehandling i over ti år, er formanden for Dansk Industri Bornholm nået til den konklusion, at kommunen helt skal ændre deres holdning overfor virksomhederne, før der kommer en forbedring.

– Jeg ved godt, de elsker at sige: ”Det er ikke vores opgave” og ”Det må vi ikke”. Det er jo fis i en hornlygte. Andre kommuner kan jo godt finde ud af det. Tag til Ikast-Brande eller bare til Greve. De gør nøjagtig det, jeg efterlyser. Og her har de en kultur, der siger: ”Vi skal have ting til at ske, for det skaber arbejdspladser”.

Centerchef hos Bornholms Kommune Claus Munk forklarer, at de har sat hårdt ind for at nedbringe sagsbehandlingstiden. Blandt andet ved at tilføje tre ekstra årsværk. Dog påpeger han, at fordi der er godt gang i både byggeri og vedligehold blandt øens erhvervsliv, betyder det for tiden ekstra travlhed hos kommunens folk. Men Claus Munk erkender, at det stadig ikke er godt nok.

– Uden at det skal lyde hult, er vi i fuld gang med at reagere. Der er flere elementer i undersøgelsen, men her er der fokus på byggesagsbehandlingstid og metode. Vi er derfor meget glade for Dansk Industris tilgang om dialog, og at vi sammen tager fat og får løst denne problematik.