Niels Villy Rask foran Bornholmstrafikkens færge Jens Kofoed. Færgen kom til Bornholm (sammen med Povl Anker) i 1978 og sejlede for det bornholmske rederi frem til 2005. I dag sejler den tidligere Jens Kofoed for rederiet Eckerö Linjen længere oppe i Østersøen på ruten mellem Grisslehamn i Sverige og Eckerö på Ålandsøerne. Der er sket meget nyt på den gamle færge, blandt andet med nye farver, men den bornholmske reference er bevaret, idet man kan spise Bufférestaurang Bornholm. Arkivfoto: Preben Pathuel

Knud Andersen: ‘Det var Rask, der fik ideen om en hurtigfærge’

DØDSFALD

– Han var ikke direktør, da vi fik hurtigfærgen, men selve udviklingen af ideen er hans fortjeneste. Det var rigtig set, og hurtigfærgerne har revolutioneret transporten til og fra Bornholm.

Det siger tidligere amtsborgmester Knud Andersen i forbindelse med, at tidligere direktør for Bornholmstrafikken, Niels Villy Rask, er død, 85 år gammel.

Knud Andersen fortæller, at Niels Villy Rask var blevet inspireret af hurtigfærger, som sejlede rundt i Middelhavet. Men da han luftede ideen om at få sådan en til Bornholm, fandt den ikke i første omgang gehør hos dem, der skulle bevilge pengene, fortæller Knud Andersen. Men det kom lidt senere, da Kaj Dinesen var blevet direktør, og Bornholm fik sin første hurtigfærge, Villum Clausen, i 2000.

Knud Andersen var formand for Bornholmstrafikkens styrelse i årene 1994-2002. Niels Villy Rask var direktør i perioden 1987-96.

– Jeg husker ham som en meget dynamisk og initiativrig direktør. Han var meget optaget af, at passagererne fik en god oplevelse. Han ville meget gerne, at “Bornholm startede”, når man gik om bord på færgen i København eller Ystad. Han så primært på kundernes ønsker og behov. Han var på den måde en foregangsmand for en moderne transportvirksomhed, som han var med til at gøre Bornholmstrafikken til. Det var ham, der fik brudt med traditionerne og så nye muligheder, siger Knud Andersen.

Den største kaffemaskine

Ole B. Larsen arbejdede i mange år i Bornholmstrafikken og var i Niels Villy Rasks direktørtid først tax free-butiksleder og senere senior purser på færgen Jens Kofoed:

– Jeg husker tydeligt hans store engagement i alt, hvad der havde med tax free/catering-området at gøre, det var jo min hjemmebane. Det var almindeligt kendt, at Niels Villy Rask, når han var i København, havde stor fornøjelse af at frekventere Strøgets cafeer, og han holdt efter sigende meget af disse cafémiljøer.

– Det kom vi til at mærke i Bornholmstrafikken.

– På et tidspunkt havde vi en café i terminalen på havnen, Café 66 hed den, naturligvis. Niels Villy Rask fik vores cateringchef, Sven-Erik Jensen, til at forstå, at vi måtte have en ordentlig italiensk kaffemaskine i denne café. Bornholmerne skulle kunne få en god kop cappucino, café latte eller hvad de måtte ønske, der!

– Jeg tror, vi havde den største italienske kaffemaskine på øen på det tidspunkt, siger Ole B. Larsen.

Entusiasme

Ole B. Larsen fortæller, at han senere kom til at sidde i arbejdsgruppe med direktøren, da de to stolte skibe, Povl Anker og Jens Kofoed, skulle renoveres i 1995:

– Niels Villy Rask ville virkelig have fingrene ned i materien. Det er som regel altid fedt at sidde i grupper, hvor den øverstbefalende sidder. Det åbner ind imellem for nye muligheder. Vi havde et forrygende samarbejde med folkene fra Christian Bjørn Design og senere værftet i Fredericia, ligesom der var inddraget andre fra rederiorganisationen. Ombygningerne var relativt store; udover at de gamle cafeteriaer skulle bygges helt om, skulle der laves nye tax free-butikker og ikke mindst skulle skibets handicapkamre/sygerum laves radikalt om.

– Alt sammen deltog Niels Villy Rask i med stor entusiasme, husker Ole B. Larsen, der glæder sig over de mange positive reaktioner om renoveringen, da selskabet holdt 129 års fødselsdag om bord i den nyrenoverede Jens Kofoed.