Sagsbehandler om p-regler: 'Vi har oprustet, men der burde ikke have været en mindre restriktiv linje før'

Sagsbehandler om p-regler: 'Vi har oprustet, men der burde ikke have været en mindre restriktiv linje før'
Ingen af regionskommunens fire parkeringsvagter har været ansat længere end otte måneder, og det kan have betydning for deres håndhævelse af reglerne visse steder i Rønne, vurderer sagsbehandler Morten Ginnerskov Hansen. I vinterhalvåret får Rønne større opmærksomhed af parkeringsvagterne end om sommeren. Foto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 28. NOV 2020 • 08:31
Af:
jakob-noermark
| ABONNENT
28. NOV 2020 • 08:31
PARKERING

Vi har interviewet to personer, der uafhængigt af hinanden har fået det indtryk, at parkeringsvagterne i Rønne har intensiveret patruljeringen i løbet af de seneste måneder og er begyndt at håndhæve ti-meterreglen ved kryds anderledes end tidligere. Er der noget om det? Vi har ikke set nogen politiske beslutninger om en ændring af parkeringspatruljeringen i Rønne, og færdselsloven er den samme, men I kan fra administrationen måske have lavet nogle justeringer?

– Vi kan ikke lave de store justeringer, og færdselsloven ligger fast. Men det, der er sket, er, at vi har fået en p-vagt mere, fortæller Morten Ginnerskov Hansen, der er sagsbehandler i teknik- og miljøafdelingen.

– Der har fra kystbyerne været et stort ønske – særligt i højsæsonen – om, at vi skal kigge efter der, og vi er også begyndt at gå på skolerne om morgenen. Tidligere var vores tilstedeværelse ikke så konsekvent på skolerne. Men vi gør det for at øge trafiksikkerheden, så forældrene kan komme til og sætte deres børn af. Disse ting har gjort, at vi har opnormeret p-vagtkorpset fra tre til fire, så det er klart, at der bliver gået nogle flere timer derude. Beskeden er egentlig entydig til vores p-vagter: At vi administrerer efter de regler og love, der nu er, og vi skal ikke ud og lave en differentiering af områderne. Vi kan ikke se igennem fingrene med noget ét sted og ikke gøre det et andet sted. Der er et lighedsprincip, som vi også er nødt til at holde på i parkeringsøjemed.

Du siger, at I følger et lighedsprincip og ikke differentierer mellem forskellige steder. Men følger I den samme linje nu som tidligere i de små gader i Rønne – og for så vidt også de andre gamle byer? Det er dét, beboerne ikke føler. De er begyndt at få bøder på steder, hvor de har holdt i mange år uden problemer.

– Det er svært for mig at svare helt sikkert på, for vi har et helt nyt korps, fordi de gamle er pensioneret eller gået fra af andre årsager. Det er fire helt nye, og ”den ældste” af de nye begyndte i april. Jeg er også selv ny på området, så jeg skal ikke kunne svare på, om der har været en mindre restriktiv linje før. Det burde der ikke, for det kan og må vi ikke gøre.


Så blandt andet ti-meterreglen, som kan fjerne potentielle, ulovlige parkeringspladser fra bybilledet, håndhæver I nu?

– Ja, det er vi nødt til. Det gør vi for at sikre oversigten i krydsene, så folk kan komme sikkert ud. Det er årsagen til, at reglen er der, fortæller sagsbehandleren.

De største parkeringsudfordringer på denne tid af året findes i Rønne. Derfor er det ikke så underligt, at parkeringsvagterne for tiden bruger flest timer i Rønne, men de kommer fortsat rundt på hele øen, forklarer Morten Ginnerskov Hansen.

Har I i Rønne lavet en afgrænsning af, hvor i byen parkeringsvagterne skal patruljere?

– Nej, det har vi ikke. De kan gå i hele byen. Men vi har nogle områder, som vi ved, er belastede, så der kommer de oftere.

Nu når I har fået flere parkeringsvagter, afspejler det sig i mængden af bøder?

– Ja, der har været en lille stigning i afgifter. Det kan vi godt se, men jeg kan ikke give dig en stigning i procent. Men vores mål er ikke at give flere afgifter. Hvis vi kan vejlede nogen trafikanter og få dem til at parkere rigtigt, er det dét, vi foretrækker. Men selvfølgelig er vi jo pålagt at skulle give en afgift, hvis folk parkerer ulovligt. Kan vi undgå det og få vejledt folk til at parkere rigtigt, er det klart nummer 1.

Vil det sige, at jeres parkeringsvagter er instrueret i at vejlede og ikke udskrive en afgift, hvis bilisten dukker op?

– Ja, præcis. En afgift er først gyldig i det øjeblik, den er trykket ud af terminalen. Og kommer bilisten tilbage, bliver den naturligvis annulleret. At give flere afgifter i sig selv er ikke målet med den øgede kontrol.

I og med de bilister, jeg har talt med, føler, der er sket en ændring i håndhævelsen af reglerne, kunne de godt have tænkt sig mere og bedre information om, hvordan de kunne undgå at få parkeringsbøder. Jeg ved godt, at du ikke er helt enig med dem i præmissen om, at reglerne fortolkes anderledes, men hvad siger du til ønsket om information?

– Det er noget, der ligger implicit i færdselsloven, så har du et kørekort, ved du også, hvordan du skal parkere, så det er svært. Vi kunne måske have skrevet, ”nu øger vi vagtkorpset fra tre til fire”, men jeg ved ikke, om det er en relevant information at lægge ud. Og jo, vi har oplevet, at folk har skrevet til os, at de har boet et sted i syv, ti eller femten år uden at få bøder. Jeg skal ikke kunne svare på, hvordan det er foregået tidligere, men der burde ikke være ændret i måden, vi uddeler afgifter på. Så jeg har svært ved at se, at vi kunne gå ud med information om noget, vi egentlig allerede har gjort, siger Morten Ginnerskov Hansen, som godt kan genkende, at kommunens nye parkeringsvagter forholder sig anderledes til opgaven.

– De ser på det med friske øjne, og de kommer også og stiller en masse spørgsmål til områder, som de gamle har gået i gennem mange år. Det har naturligvis skabt noget dialog med os, hvor vi har måttet rådføre os med politiet og i nogle tilfælde jurister om specifikke vejforhold. Vi har heldigivs fået nogle entydige svar, og hvis har noget strittet imod, har vi naturligvis annulleret bøden, fortæller sagsbehandleren.

 
 

Hjulsæt på fortovet kan give bøde

Det er normalt ikke tilladt at parkere på fortovet, men der er lavet en lokal bestemmelse om, at det er tilladt at parkere med et hjulsæt på fortovet i Bornholms Regionskommune, så længe bilen levner nok plads til, at personer med barnevogne eller rollatorer har fri passage.

Reglen håndhæves dog ikke af de kommunale parkeringsvagter, men af politiet.

– Vi har ikke hjemmel i lovgivningen i forhold til at have vurderingskompetencen. Det er en sag for politiet, så de sager må og kan vi ikke kigge på, siger sagsbehandler Morten Ginnerskov Hansen fra regionskommunens teknik- og miljøafdeling.

 

 
 

Ti-meterreglen og andre afstandskrav

For at sikre udsyn i kryds stiller Færdselsloven krav om, at man ikke må parkere eller standse ”inden for en afstand ti meter fra den tværgående kørebanes nærmeste kant eller, hvor kørebane og cykelsti udmunder sammen, fra cykelstiens nærmeste kant.”

Hvis hjørnet i et kryds er afrundet, så gælder reglen om ”nærmeste kant” fra det sted, hvor vejene mødes i en skarp vinkel.

Ved fodgængerfelter og udkørsler fra cykelstier er der et afstandskrav på fem meter. Det er her ulovligt at parkere inden for en afstand af fem meter foran fodgængerfeltet eller udkørslen fra en cykelsti, som løber langs kørebanen. Er cykelstien tværgående i forhold til kørebanen, gælder afstanden på fem meter på hver side af udkørslen.

Kilde: Retsinformation og brk.dk