Benny Jensen er daglig leder af Dan Taxi på Bornholm, som holder til på Haslevej i Rønne. Foto: Jacob Jepsen

Afskedigelser i branchen: ‘Vi har det ikke godt’

I august sidste år kunne Bornholms Tidende fortælle, at Dan Taxi 4x48, som er det eneste tilbageværende taxiselskab på Bornholm, ville arbejde for at forbedre den bornholmske taxibetjening. Da var der 11 taxier til at servicere øen, men det var altså planen, at det tal skulle løftes.

Benny Jensen, daglig leder af Dan Taxi 4x48 på Bornholm, forklarede, at en af årsagerne til manglen på hyrevogne var, at mange vognmænd havde lukket deres forretning, efter at Bornholms Regionskommune i 2014 udliciterede taxikørslen, så opgaven blandt andet endte hos Falck og private busselskaber i stedet for, som tidligere, hos taxivognmændene.

ERHVERV

I august sidste år kunne Bornholms Tidende fortælle, at Dan Taxi 4×48, som er det eneste tilbageværende taxiselskab på Bornholm, ville arbejde for at forbedre den bornholmske taxibetjening. Da var der 11 taxier til at servicere øen, men det var altså planen, at det tal skulle løftes.

Benny Jensen, daglig leder af Dan Taxi 4×48 på Bornholm, forklarede, at en af årsagerne til manglen på hyrevogne var, at mange vognmænd havde lukket deres forretning, efter at Bornholms Regionskommune i 2014 udliciterede taxikørslen, så opgaven blandt andet endte hos Falck og private busselskaber i stedet for, som tidligere, hos taxivognmændene.

Men siden tog udviklingen et fuldstændig uforudsigeligt sving med en pandemi, der er marcheret ind i vores liv, og som har sat de gode intentioner om flere taxier skakmat. I løbet af ugens hverdage sidder der stadig en medarbejder og tager telefonen klokken 12-16 på Haslevej i Rønne, hvor taxichaufførerne også har deres opholdsstue, men ellers bliver telefonopkald besvaret fra Dantaxis hovedkontor i Bagsværd.

Og helt generelt har branchen det skidt, efter at nattelivet er lukket ned, og både restauranter og værtshuse lukker klokken 22.

– Vi har det ikke godt i branchen, der er ikke så meget at lave, siger Benny Jensen.

– Vi er 11 vogne nu, fortsætter han.

– Der er lige en, der er stoppet. De første chauffører er afskediget og sendt hjem, og der er sandsynligvis flere på vej. Da meldingen kom fra statsminister Mette Frederiksen om, at der igen blev lukket yderligere ned, kunne vi mærke det med det samme. Der er ikke noget natteliv, det er det, vi mangler. Og vi kan også mærke, at der er mindre aktivitet i Bornholms Lufthavn. Vores dagvagter fungerer egentlig rimeligt nok, det er primært aftenchaufførerne, der mangler omsætning.

Den daglige leder fortæller, at der er flere vognmænd, ham selv inklusive, der overvejer situationen meget nøje.

– Vi må se på, når måneden er gået, hvor langt vi er kommet ned i omsætning i forhold til en normal måned. Kan det løbe rundt, vil vi selvfølgelig meget gerne beholde vores chauffører, og om ikke andet får vi forhåbentlig brug for dem igen, siger han.

Foto: Jacob Jepsen

– Men der skal noget omsætning til, det er klart.

Og hvor mange er blevet afskediget?

– Jeg tror, at det er to på nuværende tidspunkt, det er lidt svært at sige, for chaufførerne er ikke ansat under mig, men ude hos de enkelte vognmænd. Vi er otte vognmænd, som tilsammen nu råder over 11 biler, siger han.

– Og den enkelte vognmand er arbejdsgiver for sine chauffører.

Gang i hjulene

Og hvor mange chauffører er der på Bornholm?

– Der er nok ud over de otte vognmænd cirka 25 chauffører.

Hvoraf de to er afskediget?

– Ja, men selvfølgelig med håb om, at de kan vende tilbage, når der igen kommer gang i hjulene.

Hvordan tror du, det ser ud, hvis det fortsætter i nogle måneder med de nuværende restriktioner, hvor alt lukker klokken 22?

– Så begynder det at se rigtig grimt ud, og så tror jeg ikke, der er ret mange chauffører tilbage. Så er det nok kun os, der har mere end én bil, der har chauffører ansat, siger Benny Jensen, som selv har to biler.

Generelt er branchen presset?

– Ja, vi er meget hårdt presset nu, vi kan virkelig mærke, at det gået ned igen, efter at de nye restriktioner kom. Det er jo logisk nok – er der ikke gang i byen, har vi heller ikke nogen passagerer at køre med. Det giver sig selv. Det har ikke været det sjoveste år at komme igennem. Selv sidder jeg og budgetterer lidt med, at kan vi komme i gang igen til påske, så går det måske ikke helt galt, siger Benny Jensen.