Pernille Dam Povlsen ved en af de pakkestabler, som postvæsenet flere gange dagligt er forbi William Dam for at hente. Det er bogpakker, som er blevet bestilt på William Dams internetbutik, og som skal sendes ud til kunderne. Foto: Jacob Jepsen

Internetsalget trækker læsset under coronakrisen: Fremgang på 28 procent

ERHVERV

Amazons stifter, Jeff Bezos, var i forvejen verdens absolut rigeste person, men en mandag i løbet af den forgangne sommer satte han ny rekord, da han ifølge den britiske avis The Guardian på bare en enkelt dag tilføjede 13 milliarder dollar svarende til 84 milliarder kroner til sin formue.

Altså, på én dag …

Mens coronapandemien kan slå folk ihjel, kan den altså også berige andre, for det er just på grund af den, at tidens tendens er eskaleret i forhold til at sidde derhjemme bag computerskærmen og foretage sine indkøb online og få dem bragt til døren – hvilket Amazon som bekendt excellerer i.

Det sætter udtrykket den enes død, den andens brød ind i en ubehageligt direkte forståelsesramme.

Men sådan er det altså, nethandlen suser af sted, og det kan de også – i en lidt mindre målestok end Bezos, må man formode – mærke i boghandlen William Dam i Rønne. Den har nemlig ud over sin fysiske butik på Store Torv også en netbutik, og i sidstnævnte slog den store coronanedlukning i marts ned øjeblikket.

– Allerede på dag ét, kunne vi se en stigende omsætning, siger Peter Povlsen, som ejer forretningen sammen med Pernille Dam Povlsen.

I april kunne vi da også her i avisen fortælle, at internetdelen, som rent fysisk ligger på førstesalen i bygningen, oplevede en pludselig fremgang på 70 procent, som dog senere dalede til 40-50 procent, men her, hvor året går på hæld, ligger omsætningen stadig markant højere end sidste år, og mens den fysiske butik i en periode oplevede at gå nærmest i stå, så viste det sig senere gavnligt, at især danske turister pludselig myldrede til Bornholm.

De køber nemlig flere bøger i en dansk boghandel end eksempelvis de tyske turister, som danskerne afløste, gør.

– Så vi har indhentet det, vi manglede, i vores fysiske butik fra foråret, siger Peter Povlsen.

 

Lukkede i påsken

Men i påsken lukkede butikken faktisk helt ned på grund af corona.

– Personalet var utrygt ved situationen, konstaterer Peter Povlsen, som aldrig oplevede at blive alvorligt nervøs for sin omsætning, fordi internethandlen øjeblikkeligt tordnede frem.

Så I skulle også straks bestille flere bøger hjem?

– Ja, det skulle vi.

Og internethandlen fylder mere omsætningsmæssigt end jeres fysiske butik?

– Ja, I år bliver den nok tre gange så stor, hvor den ellers har været cirka dobbelt så stor.

Og I sender bøger rundt til hele landet?

– Ja. Og da Danmark blev genåbnet, fortsatte det bare. Så den omsætning, vi fik, har vi ikke tabt igen. I oktober var vi 100 procent foran heroppe, og sådan er det også startet i november.

Med julehandlen stående for døren, har William Dam da også udbygget det faste personale på 18 medarbejdere med yderligere tre, som skal hjælpe forretningen gennem juletravlheden.

Så alt i alt: Hurra for corona?

– Nej, dét vil jeg ikke sige. Vi ville da hellere være fri for den, siger Peter Povlsen.

Men når alt kommer til alt, har det gavnet jeres omsætning på årsbasis?

– Ja, det har det.

Hvor meget?

– Hvis vi ser på det lige nu, så er vi gået 28 procent frem set over hele året. Og det er da meget, for det er store tal, vi snakker om.

Og det er især kommet i forbindelse med nedlukningen, og hvad der efterfølgende er sket?

– Ja, det er det.

Godt købmandskab

Nu er der måske en vaccine om lidt, så tror du, det betyder, at folk igen ændrer adfærd, og at I vil opleve en vigende omsætning på internethandlen?

– Nej, det tror jeg ikke, for der er kommet nye kunder til, som aldrig har prøvet at købe noget på den måde før. De har fundet ud af, at det var da meget nemt, så det, tror jeg, de bliver ved med.

Hvordan kan det overhovedet lade sig gøre at bo på Bornholm, få fragtet alle bøgerne her til, skulle ompakke dem, og så sende dem retur til det øvrige Danmark – og samtidig være konkurrencedygtig?

– Godt købmandsskab, lyder Peter Povlsens umiddelbare forklaring.

Men der må da være ekstra omkostninger forbundet med det i forhold til andre internethandler, som ligger i eksempelvis København?

– Nejnej, for forlagene betaler fragten for at sende bøgerne til os. Vi har også lavere husleje, end de andre måske har, og så har de andre firmaer, der pakker for dem, hvilket koster dem en procentdel. Her gør vi det hele selv.

William Dam startede med nethandlen allerede i 2005, men dengang var det egentlig bare tænkt som en nem måde at forhandle de bøger, som butikkens eget forlag udgav. Siden tog det fart, da det viste sig, at det var ret nemt at få samtlige bogtitler på programmet.

Senest har internetbutikken taget 1,4 millioner engelske titler ind.

– Vi ved egentlig ikke hvorfor, men først i den forbindelse har Google accepteret os som en boghandel, siger Peter Povlsen.

Hvornår lukker I butikken og siger: Vi kører da ren internethandel?

– Dét gør jeg ikke! Vi vil gerne servicere bornholmerne. Om vi så bliver Danmarks sidste fysiske butik, siger Peter Povlsen.

 

 

Peter brokker sig ikke så meget mere

– Det er det bedste, vi nogensinde har gjort, siger Peter Povlsen i forhold til, at William Dam ved årsskiftet forlod Bog & Idé-kæden.

– Det betyder, at vi ikke hele tiden skal deltage i kataloger, sætte priser på enkelte bøger op og ned og så videre.

Og det sparede jer også en masse penge?

– Ja, et sted mellem 600.000 og 800.000 kroner om året, som det kostede os at være med i kæden. Og faktisk har mange kunder rost os for, at vi nu er os selv.

Pernille Dam Povlsen indskyder:

– Nu kan vi selv bestemme. Det er det bedste, der er sket i virksomheden i mange år.

Peter Povlsen:

– Det synes medarbejderne også.

Et par medarbejdere, der spiser forkost her på førstesalen i William Dam, nikker bejaende.

Pernille Dam Povlsen:

– Peter er heller ikke så sur mere. Før sad han altid og brokkede sig, når der kom nogle mails fra Bog & Idé.

Peter Povlsen:

– Det er rigtigt, jeg er holdt op med at brokke mig!

En medarbejder:

– Dit blodtryk er da også blevet bedre, Peter.

Så Peter, nu går du bare rundt og er i godt humør på grund af dine dygtige medarbejdere?

– Ja!

Og I kan mærke, han er i bedre humør?

– Ja tak, siger medarbejderne om bordet som med én mund, og Pernille Dam Povlsen tilføjer:

– Vi har verdens bedste medarbejder. Det må du godt skrive.

 

 

 

Højskolesangbogen er netop kommet på gaden i sin 19. udgave. Foto. Jacob Jepsen

Højskolesangbogen er altid populær

Da Bornholms Tidende onsdag besøger William Dam, har butikken samme dag modtaget ikke færre end 2.000 eksemplarer af den nye højskolesangbog – og dertil 145 med magnaprint, altså stor skrift.

Og medarbejderne gik straks i gang med at distribuere cirka 1.000 eksemplarer af bogen ud i Danmark – så mange forhåndsbestillinger var der på den.

– Den sælger generelt godt, højskolesangbogen, siger Pernille Dam Povlsen.

– Så de sidste 1.000 eksemplarer er formentlig solgt allerede i næste uge.

Højskolesangbogen udkom første gang i 1894 som en markering af foreningsfællesskabet mellem landets højskoler, og den udgave, som netop er kommet på gaden, er den 19. af slagsen.

Den rummer 601 sange, og i forhold til udgaven fra 2006 er 125 sange røget ud, mens der er tilført 150 nye.