Foto: Jane Kirstine Lausten, DR

Fire bornholmske skoler med i stort DR-nyhedsshow for unge

Åvangsskolen og Peterskolen i Rønne, Friskolen Østerlars og Kongeskærskolen i Allinge er torsdag i næste uge med i Danmarks Radios store virtuelle nyhedsshow ’I Sandhedens Tjeneste’. Det oplyser DR i en pressemeddelelse.

Programmet er samtidig et undervisningstilbud til alle danske 8. og 9. klasser, og eleverne vil undervejs i showet arbejde tæt sammen med DR Nyheders vært Erkan Özden og med Annika Wetterling, digital journalist på DR. Det kommer til at foregå digitalt, og eleverne kommer til at følge med virtuelt. De bliver inddraget gennem afstemninger og konkurrencer.

Målet er at ruste de unge til at begå sig i en digital medieverden, hvor det går hurtigere og hurtigere – med de faldgruber, som det nu indebærer:

Er en nyhed bekræftet, er den falsk, er det bare satire – eller har nogen en særlig interesse i, at en nyhed bliver spredt? For at ruste danske skoleelever til at skelne skidt fra kanel har DR de seneste fem år arbejdet med at skærpe sansen for kritisk mediebrug hos de ældste skoleelever, i næste uge altså også en ret stor gruppe bornholmske elever.

I næste uge bliver eleverne præsenteret for en nyhedshistorie, lige fra det første telegram. Men hvis der nu kun er forlydender om for eksempel et bandeskyderi, skal man så fortælle det straks? Og skal man vise fotos af en mulig gerningsmand, hvis han ikke er mere end netop en “mulig” gerningsmand?

– Grundstenen i ‘I Sandhedens Tjeneste’ er, at eleverne bliver aktiveret og involveret. Vi trækker nyhedsdagsordenen ned til noget, og vi indarbejder så interaktive elementer og bruger elevernes svar undervejs, fortæller Anders Kern Boje, underdirektør i DR Nyheder, Aktualitet og Distrikter.

15.000 danske skolelever deltager i år i nyhedsshowet. På grund af coronasituationen har DR i år måttet tænke det anderledes end tidligere år.

– Vi har udviklet en helt ny, virtuel udgave, og alle kan være med virtuelt. Hjemmefra eller fra deres klasseværelse, oplyser Anders Kern Boje.