MILJØ
– Jeg skal ikke planlægge min rute, som jeg skulle tidligere. Nu kan jeg køre ubekymret rundt på Bornholm, for jeg ved, at der er en ladestander i nærheden.
Thomas Rimington fra Taastrup er begejstret, efter at han sammen med familien holdt efterårsferie i familiens sommerhus i Snogebæk. Her kommer familien gerne fire-fem gange om året.
– Det er en fantastisk udvikling, som Bornholm har været igennem, siger Thomas Rimington. Han har masser af ros til samarbejdet mellem Bornholms Regionskommune og FDM. "Bornholmermodellen", som samarbejdet kaldes, førte i juni i år til indvielsen af 11 nye ladestandere til elbiler. Med de 11 nye ladestandere har Bornholm i alt 19 offentligt tilgængelige standere.
– Det gør livet nemmere, og jeg har mødt flere andre elbilejere, der siger, at Bornholm er en fantastisk ø for elbiler. Distancerne er ikke så store, og nu er der altid mulighed for at lade. Hvis man for eksempel går en tur i Svaneke og spiser sig en frokost, kan bilen lade op imens.
– Det er en kanon investering, og når det så også er grøn strøm, er det bare endnu bedre, tilføjer Thomas Rimington og nævner, at der også er en god hastighed på opladningen ved øens ladestandere.
Et godt koncept
Familien har en hjemmelader i Taastrup og var også ved at undersøge muligheden for at installere en ellader i sommerhuset:
– Men det gider jeg slet ikke nu, for det kan ikke betale sig, efter at der er kommet så gode muligheder for at lade bilen op.
Thomas Rimington er økonomidirektør i virksomheden PNO, som udlejer lastvognstrailere:
– Jeg kører i kraft af mit arbejde en del rundt i Danmark, og der bruger jeg meget superladerne langs motorvejene. Men den tætte dækning har man stadig til gode andre steder i landet. Jeg håber, at FDM også vil gå ind andre steder i landet og indgå lignende partnerskaber, for konceptet fra Bornholm er godt. Det særlige ved, at FDM er gået ind i det, medvirker også til, at man kan lade bilen meget billigt op i forhold til andre steder, siger han.
Det skal fortælles
Thomas Rimington mener, at man med den tætte dækning af elladestandere har et aktiv, som man burde gøre omverdenen meget mere opmærksom på:
– Elbilejere planlægger i højere grad ferien efter, hvor ellademulighederne er størst. Man tager ikke bare sin elbil og kører til Sydfrankrig, for det er alt for bøvlet. Den intensitet, der er på Bornholm, med ladestandere på alle de populære turiststeder, er bare super befriende, og man behøver ikke at være bekymret for at løbe tør for strøm.
– Jeg er sikker på, at den investering kommer både Bornholm og elbilejerne til gode. Som det er nu, kan man godt komme til at lade op uden ventetid. Der er to udtag på en ladestander, og ofte er det ene i brug. Det er rart at se, at de bliver brugt. På lidt længere sigt kan det blive en udfordring, om der i højsæsonen er ladestandere nok. Men så har man konceptet til at kunne etablere flere, og mange steder er der mulighed for at sætte flere op, slutter Thomas Rimington.
Bornholm skal vise vejen for den grønne omstilling
– Det er gået over al forventning trods coronaen.
Det siger Ilyas Dogru, chefkonsulent i FDM, om brugen af de 11 ladestandere, som blev indviet på Bornholm sidst i juni.
– Men det er ikke en pengemaskine for os. Det er en investering, der skal tjene sig selv hjem, fordi det er et politisk demonstrationsprojekt og et projekt, vi gerne vil bruge til at sige, at hvis Bornholm kan gøre det, kan hele Danmark, og hvis Danmark kan gøre det, kan hele Europa også gøre det, siger Ilyas Dogru.
– Der er selvfølgelig nogle børnesygdomme ved de nye ladestandere, men det hele løser sig, og virker en ladestander ikke, er der ikke så langt til den næste, tilføjer konsulenten.
Ilyas Dogru fortæller, at Bornholm blev valgt til projektet, fordi det er en ø, der tiltrækker mange turister. Han forudser, at Bornholm i de kommende år vil få mange elbilturister fra vore nabolande Norge, Tyskland og Sverige, som er tre lande, hvor det går godt med elbilsalget. Han mener også, at det er oplagt for den bornholmske turistbranche at bruge "bornholmermodellen" i markedsføringen.
"Bornholmermodellen" skal desuden vise, hvordan ladestandere kan opsættes til en god pris i et yderområde, fordi kommunen har fået et tilskud fra EU-projektet CAR (Creating Automotive Renewal), der har som mål at skubbe til udbredelsen af elektrisk drevet transport i det sydbaltiske område.
Ilyas Dogru mener, at det er en model, som kan bruges andre steder i landet, hvor der kommer mange besøgende, eller hvor der er meget gennemgående trafik. Der er dog ikke umiddelbart nye initiativer på vej.
– I de store byer og langs motorvejene er det let nok, for der er et marked, og der er de store ladeoperatører aktive. Men i udkantsområderne afhænger det meget af, om operatørerne kan se en forretning i det eller noget imagemæssigt. Vi synes ikke, at det skal afhænge af det, for omstillingen skal komme hele Danmark til gode, siger Ilyas Dogru.
Det er genialt
Thomas Rimington reklamerer gerne for det bornholmske net af ladestandere til elbiler.
Novasol, som udlejer ferieboliger, havde forleden en potentiel kunde, hvis interesse dalede, da hun på nettet ikke kunne finde nogen Tesla-lader på Bornholm.
– Per Allan Hansen fra Novasol henviste til mig, og jeg forklarede hende, hvordan man gør. Bornholmslinjen har sørget for, at man kan lade bilen op på færgen. Det er genialt. Så downloader man den app, der gør, at man kan bruge de mange ladestandere, som er på Bornholm. Hun sagde tak og gik bagefter ind og bookede et sommerhus, fortæller Thomas Rimington.
Ladestandere
Destination Bornholm oplyser på hjemmesiden bornholm.info om, hvor man kan finde offentlige ladestandere på Bornholm.
Ladestanderne findes i Rønne, Aakirkeby, Nexø, Snogebæk, Dueodde, Bornholms Lufthavn, Svaneke, Gudhjem, Allinge, Hammershus og Hasle.
Dertil kommer ladestandere på hoteller og andre overnatningssteder, oplyser bornholm.info.