DAT tager over fra Norwegian: Vi går forsigtigt til værks

DAT tager over fra Norwegian: Vi går forsigtigt til værks
At Norwegian trækker sig ud af Danmark, giver DAT nye muligheder. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
| ABONNENT | 10. NOV 2020 • 14:31
Af:
torben-oestergaard-moeller
| ABONNENT
10. NOV 2020 • 14:31
ERHVERV

Lavprisselskabet Norwegian lukker samtlige danske ruter, skriver Finans.dk og fortsætter:

DAT overtager og indsætter flere fly mellem Aalborg og København.

Meddelelsen kommer, efter at det står klart, at den norske regering ikke vil give Norwegian yderligere økonomisk støtte, hvorfor flyselskabet har besluttet at parkere 15 af dets 21 operative fly og hjemsende 1.600 ansatte, samt at de danske ruter lukkes.

Dermed bliver SAS og DAT de eneste to selskaber på indenrigsruten mellem København og Aalborg.

Jesper Rungholm, direktør i DAT, som også beflyver Bornholm, siger til Bornholms Tidende:

– Vi har hele tiden fløjet på Aalborg, men nu eskalerer vi og indfører en lillebitte smule mere flyvning deroppe. Det er jo for at sige det mildt magre tider på indenrigsnettet. Specielt Nordjylland er ramt, så vi går forsigtigt til værks, men vi starter allerede i morgen, onsdag, med at flyve med et udvidet program.

Hvor mange flere fly tænker du, I skal have i luften på dagligt basis?

– Jeg tror, vi går fra en daglig aalborgafgang til foreløbigt to, og så må vi se, om vi kan komme op på tre.

Og det er det samlede billede af, hvad det betyder for jer, at Norwegian lukker?

– Ja, lige nu er der på indenrigsflyvninger meget, meget stille.

Sindssygt mange stole

Hvis vi nu forestiller os, at det hele begynder at lysne lidt for flyrejsebranchen om eksempelvis et halvt år, er det her så noget, I kan holde fast i?

– Ja, det er det bestemt. Vi kunne se, da vi den 2. juni startede med at flyve mellem Aalborg og København på et tidspunkt, da det kun var SAS, der fløj to-tre daglige afgange, at vi oplevede det helt ekstraordinære, at ruten gav overskud fra fra dag ét. Så det var en fin oplevelse, og behovet er der helt klart. Så kom Norwegian i gang den 1. juli, og det ændrede billedet markant, fordi de skovlede kapacitet ind. De har fløjet fem eller seks daglige afgange med en Boeing 737 – det er sindssygt mange stole, der skal fyldes, så når de nu har lukket ned, fjernes der noget, der ligner næsten 1.000 daglige stole hver vej.

Og så mange sæder er der vel slet ikke behov for lige nu?

– Overhovedet ikke.

Men hvis passagererne vender tilbage om et halvt år for eksempel, kommer Norwegian så ikke susende ind igen?

– Nej, jeg tror ikke, Norwegian kommer susende nogen steder inden for den nærmeste tid. Men nu starter vi stille og roligt igen og bygger op – og så må vi se, hvad der sker, siger Jesper Rungholm.

Finans.dk oplyser, at den norske stats ekstraordinære bidrag til luftfarten i Norge i 2020 indtil videre har kostet hele 13 milliarder norske kroner.