Hjemmeværnet viser deres nye PMV G4 til vinterberedskabet frem. Foto: Jens-Erik Larsen

Nye vogne til DBH: Det Bornholmske Hjemmeværn klar til en hård vinter

– Giv agt! Og velkommen til! Vær sød at trække lidt tættere på, men husk at holde corona-afstand.

Vi befinder os søndag eftermiddag på Almegård Kaserne, hvor Det Bornholmske Hjemmeværn (DBH), for repræsentanter for sygehusvæsenet, politiet og pressen præsenterer seneste led i værnets vinterberedskab:

Det Bornholmske Hjemmeværn har fået nyt udstyr. Det drejer sig om de tre nye pansrede mandskabsvogne, der har den mundrette betegnelse “PMV M113, G4, Ambulance”. Det er en type bæltekøretøj, der er en opgradering af DBHs tidligere PMV G3, som hjemmeværnet tidligere har benyttet. PMV står for “pansret mandskabsvogn” og G’et står for generation. Så der er altså tale om et skifte fra en generation 3 til generation 4. Den nye generation af PMV’er kom til Bornholm for lidt over en måned siden. Men hvad skal de egentlig bruges til? Det forklarer major i DBH Lars Lilholm for forsamlingen.

– De nye PMV’er er anskaffet til af være en del af hjemmeværnet på Bornholms vinterberedskab, som DBH omstiller til fra 1. november til 31. marts siger han.

Major i Det Bornholmske Hjemmeværn, Lars Lilholm, bød søndag velkommen til præsentation af værnets nye pansrede mandskabsvogne. Foto: Jens-Erik Larsen

Skal støtte Falck og politi

Opgaverne som hjemmeværnet varetager er sådan set det samme; eftersøgning af forsvundne personer, miljøopgaver i danske farvande, hjælp ved oversvømmelser og til at støtte politiet og Falck, hvis der er behov for det. Om vinteren skal de opgaver også udføres, men om vinteren er der risiko for hårdt og uvejsomt vejr, og derfor er det altså nødvendigt at have nogle gode, solide køretøjer klar til at hjælpe eksempelvis Falckreddere med at komme frem til syge eller tilskadekommende på hele øen, uanset om der så ligger to meter sne på vejene. Hjemmeværnet har altid to PMV’er klar til at rykke ud, og én i reserve som kan indsættes, hvis der er behov for det, fortæller majoren.

 

Bedre kørekomfort

Efter at have præsenteret køretøjerne og deres rolle i vinterberedskabet får DBH’s Ole Andreasen lov til at føre ordet – Det er ham, der har styr på alt det tekniske ved de nye maskiner.

Ole Andreasen forklarer, at den nye generation, G4’eren, er særligt udviklet til at kunne assistere lægepersonale og ambulancereddere. Det er derfor den har betegnelsen “Ambulance.” Egentlig er PMV’en bygget til at kunne operere i krigszoner på internationale operationer. Den er beskyttet af et tykt panser monteret på ydersiden, og med en 20 mm tyk stålplade i bunden, der kan modstå eksplosioner fra landminer. Den slags udstyr er måske ikke så vigtigt på Bornholm, men det, der gør den nye vogn nyttig, når DBH skal assistere Falck i perioder med eksempelvis store mængder sne, er dens indvendige indretning.

De nye PMV G4’ere er en opgradering af den tidligere G3’er, som her ses i midten mellem de to G4’ere. G4’eren er bedre indrettet til brug i ambulanceredning, da der højere til loftet og bedre plads til redningsfolk og deres udstyr. Vognene bruges også af Forsvarets sanitetstropper. Foto: Jens-Erik Larsen.

–Vognen er forsynet med meget af det samme udstyr, som ambulancereddere kender fra deres egne vogne med en båre, plads til forskelligt grej til behandling af patienter – og så er bæltekøretøjets bælter lavet af gummi frem for stål, hvilket giver vognen en bedre kørekomfort, siger Ole Andreasen.

– Da Bornholm var hårdt ramt i vinteren 2010/2011 kunne det uvejsomme terræn betyde, at det tog omkring tre timer at køre fra Nexø til Rønne. Så kørekomfort betyder faktisk en del, siger Lars Lilholm om G4’eren, der derudover har 45 centimeter højere til loftet, hvilket også giver redderne mere arbejdsrum.

En aktionsradius på over 250 kilometer

Efter den tekniske præsentation får dagens gæster samt pressens udsendte lov til at få en køretur i de tunge maskiner. Iført både mundbind og tykke hjelme spænder vi os fast i sæderne langs væggen i ståldyrets indre.

– Rampe fri! råber Ole Andreasen, og PMV’ens bagluge lukker sig. Motoren gasser op, og vognen sætter igang med et ryk. Selv med det indbyggede høreværn i hjelmen lyder det højere end motoren på et af DATs propelfly. Det kan godt være, der er kommet nye gummibælter på, der skal hjælpe på komforten, men for en uerfaren PMV-passager ryster det godt nok meget.

En mere erfaren PMV passger er Michael Skyum tydeligvis. Iført hjelm og solbriller står han sikkert på vognens båre, og har hovedet oppe af loftslugen, og svajer fra side til side, mens maskinen bumler ned af en grusvej. Michael Skyum er oversergent i Trænregimentet i Aalborg. Han er udlånt til hjemmeværnet på Bornholm for at hjælpe med at uddanne de 12 af værnets frivillige, der har til opgave at operere og vedligeholde PMV G4’erne. Han forklarer, at maskinerne har en aktionsradius på mellem 250 og 300 kilometer alt efter terræn og føre. Det vil sige, at vognene kan køre 250 kilometer ud og 250 kilometer hjem på én tank diesel.

– Det må man sige er meget pænt, når man tænker på hvor tunge maskinerne er, råber Michael Skyum for at overdøve motorstøjen.

G4’eren er både tungere, højere og breddere end sin forgænger, men har ligesom G3’eren 300 hestekræfter. Derfor er de nye vogne en anelse langsommere, men kan stadig nå en topfart på omkring 60 kilometer i timen. I terræn er hastigheden dog nok nærmere 25 kilometer i timen, forklarer Ole Andreasen. Foto: Jens-Erik Larsen.

De nye PMV M113, G4’ere skal være operative fra 1. november til 31. marts. Hvis Bornholm skulle rammes af endnu en voldsom snestorm, som vi får alvor så det i 2010, så står hjemmeværnet klar til at træde til – nu med opdateret udstyr.