Morten Kolind fortæller, at det er “med stort vemod”, at han stopper som direktør. Foto: Jens-Erik Larsen

Direktøren stopper på Bornholms Mosteri – ny chef fundet i ølbranchen

Morten Kolind stopper som direktør for Bornholms Mosteri. Det sker efter gensidig aftale, oplyser den nye ejerkreds bag mosteriet.

Ny direktør bliver 34-årige Nicklas Selmer Rathje, der kommer fra en stilling som kommerciel direktør i mikrobryggeriet To Øl.

– Der ligger et kæmpe potentiale i udvikling af Bornholms Mosteri. Derfor er vi utrolig glade for, at Nicklas har valgt at sige ja tak til opgaven, siger Filip Lau, der er medejer af Bornholms Mosteri, ifølge en pressemeddelelse.

– Med hans store erfaring med kommerciel udvikling af brands og salg i større mængder til store aftagere samt partnerskaber med udvalgte strategiske samarbejdspartnere, mener vi at have fundet den rette profil, siger han.

Ny ejerkreds

Efter konkursen i Kadeau, der var medejer af mosteriet, har der tegnet sig en ny ejerkreds bag den bornholmske most.

Ejerkredsen udgøres nu af Den Sociale Kapitalfond, Ocean Prawns, Insepa, August Lund, Filip Lau og Lars Nørby Johansen.

 

Siden 2006

Bornholms Mosteri blev etableret som et kommunalt beskæftigelsesprojekt i 2006, men blev i 2010 en almindelig, kommercielt drevet virksomhed.

Mosteriet producerer økologisk saft og most til restauranter, detailhandlen og cafeer i Norden.

 

“Det bedst tænkelige tidspunkt”

Når direktørskiftet kommer nu, er det “det bedst tænkelige tidspunkt”, fortæller den afgående direktør, Morten Kolind, i pressemeddelelsen.

Det mener han, fordi “mosteriet er kommet sikkert igennem coronakrisens første bølge” og fordi “mosteriet efter den netop gennemførte rekonstruktion aldrig har stået stærkere rent finansielt”.

Han påpeger, at det er med stort vemod, at han stopper som direktør.

Det har endnu ikke været muligt at få en uddybende kommentar fra den afgående direktør.

34-årige Nicklas Selmer Rathje bliver ny direktør for Bornholms Mosteri. Eget foto

Fokus på andet end profit

Nicklas Selmer Rathje er uddannet civiløkonom. Han fortæller i pressemeddelelsen, at han tror på, at “tidens trend går imod en verden, hvor forbrugerne efterspørger kvalitetsprodukter med økologi, lokal produktion af gode råvarer, mindre sukker og færre e-numre”.

Han kommer til en virksomhed, hvor cirka 75 procent af medarbejderne har fysiske eller psykiske udfordringer, som gør, at de ikke kan varetage et ordinært arbejde.

– Det, der gør Bornholms Mosteri til noget særligt, er, at der er fokus på andet end blot profit. Virksomheder skal altid tænke i, hvordan de kan gøre en positiv forskel i samfundet, og det er Bornholms Mosteri et rigtig flot eksempel på, siger han.