Lørdag var sæsonens sidste åbningsdag i Brændesgårdshaven. Der var pænt med gæster, men i højsæsonen havde haven svært med at konkurrere, fortæller medindehaver Timmi Nielsen. Foto: Berit Hvassum

Sommerpakken slog bunden ud af højsæsonen: ‘Vi kan ikke konkurrere med halv pris og gratis’

ERHVERV

Den var tænkt som en håndsrækning fra Folketinget til virksomheder i de lokalsamfund, hvor turismen spiller en afgørende rolle, men i Brændesgårdshaven fik den såkaldte sommerpakke den stik modsatte effekt. Egentlig var Anita og Timmi Nielsen fortrøstningsfulde inden højsæsonen og tænkte, at det skulle nok gå godt, selv om der var corona. Den havde de lært at håndtere, og blandet dansk sommervejr slog dem heller ikke ud.

– Folk strømmede til øen, så vi tænkte, at der skulle nok også blive til os. Så kom sommerpakken, og den slog bunden ud af sådan en virksomhed som vores. Vi lever af højsæsonen, ligesom så mange andre gør, men vi kan ikke konkurrere med halv pris og gratis til Christiansø, siger Timmi Nielsen på sæsonens sidste åbningsdag, lørdag.

Alle eller ingen

Det er ikke, fordi parret bag Brændesgårdshaven ikke under andre lokale turismeaktører en hjælpende hånd, for de var lige så meget på spanden som forlystelseshaven i Ibsker.

– Vi ville også bare gerne have haft det tilbud, siger Anita Nielsen.

– Enten skulle det gælde alle, eller også skulle det ikke gælde nogen, tilføjer Timmi Nielsen.

Sommerpakken gjorde det muligt for kultur-, forenings- og idrætsaktiviteter at slå halvdelen af entréprisen, men den mulighed fik forlystelsesparker ikke, og sådan en er Brændesgårdshaven.

Lidt mindre ramt

Endnu har Timmi og Anita Nielsen ikke gjort op, hvor mange gæster, haven har haft i år, det har de ikke haft lyst til. De har dog kigget på tallene for højsæsonen.

– Vores nedgang i højsæsonen har været på 32,89 procent, hvor gennemsnittet hos forlystelsesparkerne i Danmark ligger på 35 procent. Det er på antal gæster, ikke på omsætning. På omsætningen er vi lidt mindre ramt, det er nogle og 20 procent. Det er simpelthen fordi de gæster, som har været her, de har brugt flere penge. Men en nedgang på lad os sige 25 procent er stadigvæk noget, siger Timmi Nielsen.

Hvis der stadig er corona næste sommer, så er parret klar til at tage det oppefra og ned, så længe der er lige konkurrencevilkår, og det tror Timmi Nielsen på.

– Jeg tror, at det arbejde, FFD har gjort, det gør, at man husker os, hvis der kommer en sommerpakke igen.

FFD er Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark.