Thomas Houmann i Bornholms Multiservice har fået specialfremstillet en eldrevet kabinescootermodel med henholdsvis stållad, aluminiumslad og aluminiumskasse med plads til last. Den opfylder et hul i det danske, skandinaviske og europæiske marked, mener han. Foto: Jacob Jepsen

Eksporteventyr kan være på trapperne, når kabinescooterne næste år kører ind i nabolande

ERHVERV

Det kan lyde voldsomt at satse hele butikken på et nyt produkt, når man driver virksomhed på Bornholm, men det er ikke desto mindre, hvad Thomas Houmann i Bornholms Multiservice efter eget udsagn har gjort med en ny specialfremstillet, trehjulet, eldrevet kabinescooter med plads til last, en såkaldt cargo-model. Forklaringen er, at hans marked ikke begrænser sig til øen, hvor hans virksomhed og butik ligger.

– Markedet er hele Danmark, og på sigt, det vil sige til næste år, går vi ind i Sverige og Norge, fortæller han i telefonen fra Østbirk i Østjylland.

Den første ladning af den nye model kom hjem fra Kina i sidste uge, og straks tog han på salgsturne til Sjælland, Fyn og Jylland med stop i blandt andet Svendborg, Aalborg og Silkeborg.

Firhjulede må ikke

Salgsfremstødet henvender sig ikke kun til private. Ifølge Thomas Houmann vil den nye lastmodel nemlig også være attraktiv for visse erhvervsvirksomheder og boligselskaber.

– På Sjælland kunne sådan nogle som KAB og BAB have stor glæde af sådan nogle køretøjer, dels fordi de ikke larmer, de forurener ikke, de er nemme at vedligeholde, og de kan komme rundt på cykelstierne og den slags. Det må de firhjulede ikke, for så kommer der rigtige nummerplader på, siger indehaveren af Bornholms Multiservice.

Færdselsstyrelsen kategoriserer en trehjulet kabinescooter som en knallert, mens en firhjulet kabinescooter er kategoriseret som en bil.

Norge har set lyset

Udover det øvrige Danmark har Thomas Houmann i første omgang rettet blikket mod Sverige og Norge. Med de nødvendige godkendelser og dokumenter kan han sælge sin nye model til hele Europa, og han har kigget lidt på markedet i de andre skandinaviske lande og set et hul.

– Der er ikke noget tilsvarende på el i hverken Sverige eller Norge, når man søger på de forskellige forretninger, der sælger kabinescootere, og jeg kan se på deres hjemmesider, at prismæssigt kan vi sagtens følge med, siger han og tilføjer, at Norge virkelig giver den gas med elbiler, selvom de trækker olien op i baghaven.

– Der er en hel masse fordele for elbiler deroppe, så der har de virkelig set lyset. Derfor vil jeg også skyde på, at både Norge og Sverige kunne være rigtig spændende markeder at gå ind på med de her køretøjer, siger Thomas Houmann om sine specialfremstillede kabinescootere.