Det gik ikke så slemt som frygtet med turismen og handlen. Foto: Berit Hvassum

Leder: Turismebranche og handelsliv håndterede coronasæsonen perfekt

LEDER

Snart skruer vi urerne tilbage og forsøger dermed at skabe lysere morgener, hvilket kun helt automatisk udløser, at aftenen kommer tidligere. Lige meget, hvor meget vi hopper og springer, så er der uafviseligt – mørket fanger os.

LEDER

Snart skruer vi urerne tilbage og forsøger dermed at skabe lysere morgener, hvilket kun helt automatisk udløser, at aftenen kommer tidligere. Lige meget, hvor meget vi hopper og springer, så er der uafviseligt – mørket fanger os.

Dermed er det også tid til status efter en af de mest uforudsigelige ferie- og handelssæsoner i mands minde, hvor vi som region, feriemagnet og bopæl for godt 39.000 mennesker godt kan klappe os selv kollektivt på skulderen. Vores egen skulder, vel og mærke!

Vi klarede den. Det gik ikke så slemt som frygtet med turismen og handlen.

Ganske vist mistede vi 80.000 hotelovernatninger i første halvdel af 2020. Men Destination Bornholm har oplyst Bornholms Tidende, at Bornholm samlet set, med alle overnatningsformer samlet, foreløbigt er gået i nul.

– Det vil sige, vi er på niveau med sidste år målt på de kommercielle overnatninger for perioden til og med august holdt op imod sidste år samme periode, lød det fra Pernille Kofod Lydolph, direktør for Destination Bornholm.

Det skal med i regnestykket, at 2019 var alletiders rekordår.

 

Tak for indsatsen på
Bornholms vegne. Og husk
nu selv at holde lidt fri!

 

Også store dele af handelslivet kan ånde lettet og stolt op og klappe sig selv på skulderen. For eksempel er Rønne den eneste ud af otte byer, i en undersøgelse af detailhandlen i Danmark under corona, der ikke har set butikslukninger som konsekvens. Formand Jan Bidstrup fra Rønne Handelsstandsforening har forklaret avisen:

– Jeg bliver spurgt, om der er nogen i Rønne, der er lukket på grund af covid-19, altså gået konkurs, og det har jeg sagt, at det har jeg faktisk ikke haft nogen oplevelse af, så i den forstand er vi kommet godt igennem.

Ganske vist er beklædningsbranchen gået tilbage, men ikke så meget som frygtet. Jan Bidstrup peger på, at Bornholm med sin status som eksotisk ferieø har tiltrukket mange gæster, der normalt ville rejse længere væk.

Spørgsmålet er nu, hvordan vi kommer gennem den mørke periode. Om gæsterne kommer til vinter. Også her er der en vis optimisme at hente. Destination Bornholm tror på, at vinteren 2020/2021 bliver økonomisk bedre end 2019/2020.

Rasmus Lund, der sidder i Destination Bornholms bestyrelse for hoteller/feriecentre med mere end 40 værelser, fremhæver, at der er en stor fremgang i overnatninger i ugerne efter efterårsferien sammenlignet med 2019.

– Et lyspunkt er, at vi ser gæster, som vi normalt ikke ser herovre. De ser, at det er en fantastisk ø, og vi får forhåbentlig skabt en masse nye stamgæster, siger han.

En sidste pointe, den vigtigste, som vi kan dvæle ved i de mørke timer, er, at alting ikke skyldes vores smukke region. Hvis ikke ansatte og ejere i turistbranchen og handelslivet havde været i stand til at sadle om og konstant se løsninger i udfordringerne, så kunne vi sagtens have stået med et dårligere resultat.

Det har været imponerende at være vidne til alle aktørers gå-på-mod og vilje. Tak for indsatsen på Bornholms vegne. Og husk nu selv at holde lidt fri!