– Vi skal have fokus på at forebygge, at vi kommer derud, hvor der opstår forråelse, sagde Anja Juhl Kofoed, formand for FOA, Forbundet for Offentligt Ansatte på Bornholm, blandt andet på aftenens generalforsamling. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen

FOA-formand på generalforsamling: Vi skal også tale om menneskeligt sjusk

GENERALFORSAMLING

– Hvis der er et stærkt arbejdsfællesskab på arbejdspladsen, bliver det også nemmere at sige fra, hvis man oplever en kollega, der har mistet sit faglige kompas. Det er tankevækkende, at det er o.k. at sige fra over for håndværkersjusk eller en mekaniker, der ikke laver bilen ordentligt. Hvorfor er det så svært at tale om, hvis der er menneskelig relationssjusk?

Jeg tror ikke, at mere kontrol
løser problemet, der findes brodne kar
inden for alle brancher og arbejdsområder.

Det spurgte Anja Juhl Kofoed, formanden for FOA, Forbundet for Offentligt Ansatte på Bornholm, om i sin beretning tirsdag aften, da FOA-medlemmerne mødtes til corona-generalforsamling i Aakirkeby hallerne – med god plads og servering ved bordene.

Eksempler på oversete børn i daginstitutioner og ældre, der behandles uværdigt, har været heftigt debatteret det seneste år, og mange af FOA’s medlemmer arbejder med netop ældre eller børn.

– Der har været nogle kedelige tv-udsendelser med skjulte optagelser af personalet, som handler aldeles uetisk over for de borgere, der har allermest brug for vores hjælp. Jeg vil gerne sige, at FOA selvfølgelig tager stor afstand fra den helt uacceptable opførsel. Det er rigtig kedeligt, at enkeltstående tilfælde skal sætter spørgsmålstegn ved, om der er faglighed og kompetencer nok til stede hos de ansatte. Disse udsendelser fører til risikoen for, at man som medarbejder føler sig utilstrækkelig i sit arbejde og bliver nervøs for at blive mistænkeliggjort, sagde FOA Bornholms formand.

– Nogle politikere reagerer oven på disse udsendelser ved at tænke, at der skal indføres mere kontrol med de ansatte for at kunne undgå de brodne kar. Jeg tror ikke, at mere kontrol løser problemet, der findes brodne kar inden for alle brancher og arbejdsområder.

Anja Juhl Kofoed mener i stedet, at der skal fokus på, at velfærdsområderne har været udsat for mange års besparelser og effektiviseringer.

– Det har skabt et hamsterhjul, et ekstremt presset arbejdsmiljø, hvor man som medarbejder kan komme helt derud, hvor det at gå på arbejde bliver ren overlevelse, sagde hun.

Til Bornholms Tidende siger FOA-formanden, at det efter hendes mening ikke er, fordi der findes mange eksempler på Bornholm, men at det netop også handler om ikke at komme helt derud.

– Vi skal have fokus på at forebygge, at vi kommer derud, hvor der opstår forråelse. Derfor er det vigtigt at skabe stærke arbejdsfællesskaber, og at der er tydelighed fra lederens side om, hvad kerneopgaven er.

Aldrig er tid nok

Kan det ikke være svært at sige til en kollega, hvis man ikke mener, han eller hun gør deres arbejde ordentligt?

– Forråelse kan opstå alle steder, hvor man arbejder med mennesker. Men hvis man har et stærkt arbejdsfællesskab, så tror jeg, det bliver nemmere at tale om, hvis man oplever en kollega, der ikke gør det godt nok, siger Anja Juhl Kofoed.

Helt afgørende for det er også, at de ansatte i blandt andet ældreområdet har tiden til at løse deres opgaver og ikke løber rundt i det omtalte hamsterhjul, hvor der aldrig er tid nok.

– Hvis der er for mange effektiviseringer og besparelser, er der stor risiko for, at der opstår forråelse, siger Anja Juhl Kofoed, som heller ikke mener, at det er kompetencerne, der mangler, men at det – ud over at der er nok hænder til opgaverne – er kulturen og arbejdsmiljøet, der skal arbejdes med.

Fra centralt hold har FOA været med til at kæmpe for, at der 1. november træder en bekendtgørelse i kraft om psykisk arbejdsmiljø. Det er et skridt i den rigtige retning i indsatsen for et godt psykisk arbejdsmiljø, påpegede Anja Juhl Kofoed.

Bekendtgørelsen omhandler påvirkninger i det psykiske arbejdsmiljø som stor arbejdsmængde og tidspres, uklare krav og modstridende krav i arbejdet, høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker, krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane og arbejdsrelateret vold uden for arbejdstid.

Der skal en anerkendelse til

Forhandlingerne til OK 21 skal snart i gang.

På FOA Bornholms generalforsamling tirsdag sagde formand Anja Juhl Kofoed, at der ikke har været enighed i forhandlingsfællesskabet organisationerne imellem, om hvorvidt der skulle forhandles nu, eller om det skulle udsættes. Der er udsigt til, at det bliver en snæver ramme, der bliver at forhandle indenfor, sagde Anja Juhl Kofoed, men understregede, at medlemmerne ikke skal ikke være i tvivl om, at FOA vil gå efter at forhandle det bedst mulige resultat hjem.

– Vi mener, der skal en anerkendelse til. Men det er ikke sikkert, at det bliver på lønnen, sagde hun.