'Der findes ikke noget kunstmuseum i Danmark, som jeg hellere ville arbejde på'

'Der findes ikke noget kunstmuseum i Danmark, som jeg hellere ville arbejde på'
Tine Nygaard. Foto: Jens-Erik Larsen
| ABONNENT | 20. OKT 2020 • 06:50
Af:
mads-westermann
| ABONNENT
20. OKT 2020 • 06:50
DAGENS NAVN: Tine Nygaard var ikke i tvivl om, at hun måtte søge jobbet, da stillingen som kunstfaglig leder på Bornholms Kunstmuseum blev slået op

Hvor er du født og vokset op?

– Jeg er født og opvokset i Aarhus, hvor min familie boede forskellige steder omkring og i Aarhus. Det var en tryg og sjov barndom og ungdom, og da jeg flyttede hjemmefra, blev jeg boende i Aarhus. Det var også i Aarhus, jeg gik på universitetet og læste kunsthistorie. Da jeg i 1992 flyttede til København, var jeg så meget aarhusianer, at jeg oplevede, at ingen forstod min aarhusianske humor.

Hvordan gik det til, at du kom til Bornholm?

– Da stillingen som kunstfaglig leder på Bornholms Kunstmuseum blev slået op, så måtte jeg søge den, og så fik jeg jobbet. Bornholms Kunstmuseum har en meget høj kvalitet, og det er ikke alle regionale kunstmuseer, der har så god og spændende en samling og så smukt et hus. Der findes ikke noget kunstmuseum i Danmark, som jeg hellere ville arbejde på. Derfor måtte jeg flytte til Bornholm og få resten af mit liv til at passe med det.

Din stillingsbetegnelse er kunstfaglig leder. Hvad dækker det over?

– Det betyder, at jeg er ansvarlig for at indsamle værker til Bornholms Kunstmuseum og at sørge for at registrere og bevare de værker, vi har i museets samling. Derudover har jeg ansvar for formidling og forskning. Både kunsthistorisk forskning, men også forskning i, hvordan man bedst formidler kunst til museets brugere.

Hvad var din bedste oplevelse på museet i efterårsferien?

– Det var vores første åbne kunstsalon. Jeg havde inviteret tre kunstnere og kunsthåndværkere til at tale om deres egne og hinandens værker. Ikke alene var der mange af salonens tilhørere, der bagefter så nærmere på værkerne og diskuterede dem med kunstnerne. Det havde jeg håbet og forventet, at de ville. Men kunstnerne havde også meget at tale sammen om bagefter, fordi det gav dem nye perspektiver og ny inspiration, at høre andre kunstnere tale om deres værker. Det var en positiv overraskelse, og jeg vil forfølge ideen om at skabe dialogfora for kunstnere og kunsthåndværkere med tilknytning til Bornholm.

Hvis du skulle vise et sted på Bornholm frem til en besøgende, hvor skulle det så være og hvorfor?

– Jeg har endnu ikke fundet mig et decideret favoritsted, men jeg er ivrig vandrer, så det skulle helt sikkert være et sted ude i naturen. Måske skulle det være Ole Christensens skulpturpark i Olsker. Det er en blanding af kunst og natur, og det var i hvert fald et sted, hvor jeg tog de besøgende, jeg havde i efterårsferien, med hen.

 
 

Tine Nygaard

51 år

Uddannet kunsthistoriker fra Aarhus Universitet, som hun siden har suppleret med en diplomuddannelse i ledelse fra Forvaltningshøskolen.

Bor I Allinge

Er mor til to voksne sønner, som bor i København