De bornholmske hoteller tabte mange overnatninger i foråret, men til gengæld var sommeren bedre end sidste år. Arkivfoto: Allan Rieck

Destination Bornholm: Samlet set går vi i nul

ERHVERV

Et tab på over 80.000 mistede overnatninger i første halvdel af 2020 gør ondt i den bornholmske økonomi. Det er det antal overnatninger i hoteller og feriecentre, som Danmarks Statistik har opgjort, at Bornholm har mistet i 2020 i forhold til 2019.

 

Nu har vi de næste måneder
til sammen at skabe en vintersæson,
der bliver stærkere og bedre end sidste år

 

– Det er ualmindelig trist og ærgerligt. Det rammer ikke bare overnatningsstederne, men hele øen i forhold til den omsætning, der udebliver. Med 2,6 milliarder kroner i turismeomsætning på et normalt år, så er turismen ikke en lille “butik”, siger Pernille Kofod Lydolph, direktør for Destination Bornholm.

Men trods det tab er der lyspunkter, vurderer destinationen.

– Samlet set på alle overnatningsformer er vi gået i nul. Det vil sige, vi er på niveau med sidste år målt på de kommercielle overnatninger for perioden til og med august holdt op imod sidste år samme periode. Dertil kommer alle de private overnatninger, som vi ikke har tal for, men som jeg er overbevist om, også har været i vækst, siger Pernille Kofod Lydolph.

Overnatningstallene for september foreligger ikke endnu, og her er situationen mere blandet.

– Jeg har en forventning om, at de kommercielle overnatningstal for september samlet vil se fornuftige ud. De restriktioner, som har ramt os i forhold til tyskerne, kom i slutningen af september og har derfor ikke nået at påvirke september i så høj grad, og samtidig havde vi rigtig mange danskere på besøg. Omvendt blev en stor del af lejrskolebesøgene i efteråret aflyst grundet de corona-anbefalinger, som fortsat er gældende.

Hvad er jeres forventninger til resten af året?

– Danskerne vil gerne til Bornholm. Også i oktober, november og forventeligt i december. Men vi mangler i sagens natur tyskerne, vi mangler lejrskolerne, og vi mangler mødegæsterne.

Tror på vinterturismen

– I forhold til danskernes interesse og det vi kalder de individuelle gæstebesøg, så afspejler den sig dels i de konkrete bookingtal, som man kan se i turismebarometeret, og det ser godt ud, siger Pernille Kofod Lydolph.

– Men derudover har vi for eksempel også kørt en konkurrence på Facebook, hvor hovedbudskabet har handlet om muligheden for at vinde en tur til Bornholm til vinter. Den konkurrence er folk vilde med, og vi har på godt en uge haft i omegnen af 400.000 eksponeringer af budskabet. Det er ret godt, mener Pernille Kofoed Lydolph.

Hun tror også, at Bornholm har chancen for at hente flere overnatninger hjem i vinter.

– Nu har vi de næste måneder til sammen at skabe en vintersæson, der bliver stærkere og bedre end sidste år, og det tror jeg er muligt. Danskerne opfatter Bornholm som en eksotisk del af Danmark, en ø, der kan levere på en lang række områder, og som ikke “bare” er Danmark. Derfor glæder det mig også, at flere vælger at holde åbent, hvis ikke i november, så i december. Det skaber grobund for de gode oplevelser, og det vil komme os til gavn også i 2021, siger hun.

Har destinationen en fornemmelse af, hvordan det er gået for hoteller med under 40 sengepladser?

– Den type overnatningssteder er i mindre grad ramt på mødeturismen, som jo slet ikke er på normalt niveau, og generelt er det min opfattelse, at de har klaret sig nogenlunde igennem året indtil videre. Nogle endda rigtig fornuftigt.