Corona har øget bevidstheden om at handle lokalt

Corona har øget bevidstheden om at handle lokalt
Arkivfoto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 19. OKT 2020 • 19:41
Af:
henrik-nielsen
| ABONNENT
19. OKT 2020 • 19:41
HANDEL

Nethandel har fyldt meget i den offentlige samtale, siden coronaen ramte Danmark i det tidlige forår. I en pandemitid har internettet den fordel, at man kan gøre sine indkøb uden at komme tæt på sine medmennesker. Men virussen har også haft en anden konsekvens for folks indkøbsmønster, i hvert fald hvis man skal tro en ny undersøgelse om detailhandelens udvikling under og efter coronanedlukningen.

Bag undersøgelsen står Urland, der arbejder med strategi og udvikling i danske byer og landområder. Med støtte fra Realdania har Urland søsat et program for overvågning af udviklingen i detailhandlen i otte danske hovedbyer, deriblandt Rønne. Overvågningen viser, at coronanedlukningen ser ud til at have givet køb lokalt-bølgen mere vind i sejlene. Det fortæller repræsentanter fra handelslivet i de otte byer.

– Det er dagligt, vi har lokale kunder inde og sige, at vi også skal huske at handle i de fysiske butikker i stedet for at købe det hele på nettet, siger formand Jan Bidstrup fra Rønne Handelsstandsforening til Bornholms Tidende. Han er en af dem, som er blevet interviewet til undersøgelsen.

Bevidsthed blandt unge

Rønne Handelsstandsforening har i nogle år kørt en kampagne med det budskab, at hvis man vil have lokale butikker i morgen, så skal man huske at bruge dem i dag. Den bevidsthed er blevet voldsomt forstærket under coronakrisen, fortæller formanden.

– Der er kommet en meget, meget stor bevidsthed om at handle lokalt og betydningen af at handle lokalt – og glædeligt nok blandt de yngre. De voksne kunder har faktisk været meget loyale hele vejen igennem og har ikke taget nettet mere til sig end højst nødvendigt. Men vi oplever, at det yngre publikum er begyndt at blive bevidst om, at der faktisk ligger nogle lokale arbejdspladser, og at det hele hænger sammen, siger Jan Bidstrup.

Trods alt positivt

Blandt de unge oplever han også en stigende forståelse af, at det er vigtigt at have nogle lokale virksomheder, der kan tage elever og unge medarbejdere ind.

– En ting er, at far og mor skal finde noget andet at lave, men hvis man ikke lige føler sig flyvemoden til at flytte fra øen som 18-årig efter at have overstået handelsskolen, så er det vigtigt at have nogle lokale virksomheder, der kan tage en ind, siger han.

Dermed mener Jan Bidstrup, at der alle udfordringerne til trods er kommet noget positivt ud af coronakrisen for det lokale handelsliv.

– Nogle gange skal man rammes af noget slemt, for at virkeligheden går op for en. Jeg kunne godt have undværet coronakrisen, det kunne jeg bestemt godt, og så ville jeg hellere slås lidt hårdere for at få folk til at handle lokalt, men der kommer faktisk gode ting ud af sådanne kriser som den her, lyder det fra ham.