Povl Anker er på et månedlangt ophold på Ørskov Værft i Frederikshavn. Foto: Berit Hvassum

I dok på Ørskov Værft i Frederikshavn: Povl Anker får nostalgisk make-over

Aalborg Værft. 11. september 1978.
To nye færger ligger i dok. De er bestilt af det tidligere rederi Bornholmstrafikken og venter på deres maritime navngivning.
På kajen står 300 forventningsfulde gæster og ser skibets gudmoder, Edith Brandt, gift med Bornholms daværende amtsborgmester, Jens. K. Brandt, svinge champagneflasken mod den nymalede grå stævn. Der råbes "Povl Anker", som herefter kan begynde sin sejlende karriere for Bornholm.

Foto: Berit Hvassum

 

FÆRGER

Aalborg Værft. 11. september 1978.

Povl Anker på Aalborg Værft i 1978. Foto: Algot Lindau

To nye færger ligger i dok. De er bestilt af det tidligere rederi Bornholmstrafikken og venter på deres maritime navngivning.

På kajen står 300 forventningsfulde gæster og ser skibets gudmoder, Edith Brandt, gift med Bornholms daværende amtsborgmester, Jens. K. Brandt, svinge champagneflasken mod den nymalede grå stævn. Der råbes “Povl Anker”, som herefter kan begynde sin sejlende karriere for Bornholm.

Samme tur får færgen ved siden af, blot under navnet Jens Kofoed, døbt af Hanne Olesen, som er flankeret af sin mand, den tidligere trafikminister Kjeld Olesen.

Hjemme på Bornholm venter tusinder af bornholmere på de moderne færger. Endda opkaldt efter bornholmske frihedskæmpere. Og nu, materialiseret til flydende passagerskibe i klassiske farver. Blå i bunden, grå på midten, hvid fra vinduerne og op. Gule master og en iøjnefaldende stribet skorsten i farverne sort, rød og hvid.

Der investeres adskillige millioner kroner i en opgradering af Povl Anker. Foto: Berit Hvassum

Værftet i Frederikshavn. Oktober 2020.

Povl Anker er i dok på Ørskov Værft. Det er ikke svært at få øje på skibets træthed. Brune ruststriber langs skibssiden står ikke alene. Den har tjent bornholmerne godt. Været udskældt. Elsket og agtet. Nu er den slidt. Men ikke udslidt. Derfor investeres der nu også adskillige millioner kroner i Povl Anker.

Efter 42 år skal det 121 meter lange skib gennemgå en gennemgribende omgang, forklarer maskinchef Nicki Madsen. Tidligere på året fik færgen en indvendig opgradering på interiøret. Nu er der skåret store huller på vogndækket i skibets indre for at skifte gamle hjælpemotorer ud med nye. Nede i maskinrummet står, går, kravler og ligger forskellige fagfolk i en beskeden belysning med værktøj så stort, som kun få kan betjene.

Cirka 50 mand arbejder på Povl Anker under værftsopholdet – heraf flere af dem i toholdsskift.

Der svejses og samles nye rør til et nyt kedelanlæg, som tilmed kan udnytte varmen fra udstødningen til brug i skibets interne varmeforbrug.

Der skal skiftes vinduer flere steder.

Nicki Madsen er en af maskincheferne pΌ Povl Anker. I forgrunden ses skibets skorstene. Foto: Berit Hvassum

Skibet får også installeret vakuum- og et “Ballast Water Treatment”-anlæg, der kan filtrere det ballast-havvand, skibet tager ind, for så at filtreres igen, når vandet sendes tilbage i farvandet.

– Det er for at undgå at “flytte” mikroorganismer imellem flere farvande, forklarer Nicki Madsen.

Den 34-årige maskinchef er opvokset på Langeland. I en landmandsfamilie. Siden marts måned i år er han en af de fast tilknyttede maskinchefer på Povl Anker og pendler nu mellem Langeland og Bornholm.

Foto: Berit Hvassum

Bredt ansvarsområde

Oppe på skibets bro hænger et par hvide lagner over de fastmonterede hydrauliske styrestole. Paneler og instrumentborde er splittet ad. Ledninger blander sig i tykke klynger under hullet i bordet, hvor det gamle radarsystem er fjernet for at give plads til et tidssvarende.

Nicki Madsen bevæger sig rundt på hele skibet. Hele tiden. Der er spørgsmål fra alle kanter af ansatte, der arbejder på Povl Anker. Ting skal løses. Her og nu.

– Der er ikke nogen styrmand med ombord, så det er et bredt ansvarsområde. De spørgsmål, der kommer, må man selv tage stilling til eller ringe til nogen, der ved det, siger Nicki.

De få minutter mellem hvert opkald bekræfter behovet.

Fra bunden af dokken kan man se, at den ene af skibets to propeller er væk. Bagbordspropellen er løftet ud og sendt til et 10-års tjek. Den skal varmesøges for utætheder og slitage.

Larmen omkring Povl Anker forstærkes nede i dokken. Dunkende generatorer og hule slag på tykt jern fylder stadig lydbilledet i den historiske havn, som staten lagde de første byggesten til med et havnebassin i 1805, så kanonbåde, som deltog i Englandskrigene, havde et tilflugtssted.

Foto: Berit Hvassum

På begge sider af Povl Anker er man ved at højtryksrense alle udvendige flader.

– Ikke et rækværk vil blive overset, når skibet er færdigmalet, fortæller Nicki.

Han har lige været oppe øverst på stilladset, der omkranser skorstenen. Udsigten over værftet og byens tage i Frederikshavn giver en kortere talepause. Lige indtil maskinchefen hævder at spotte maling fra Povl Ankers originale sorte farvelag fra 1978.

Inden længe venter sidste etape – tre lag sprøjtet maling til hele skibet.

I slutningen af oktober sejler Povl Anker hjem til Bornholm. Og måske står der en bornholmer eller to på kajen og vil nyde gensynet af de gamle originale farver.

Foto: Berit Hvassum