Express 1 på vej ud af Rønne Havn. Arkivfoto: Klaus Holsting

Mens vi venter på Søfartsstyrelsen …

LEDER

Vi kommer ikke uden om at holde fast i Søfartsstyrelsens vurderinger efter de dramatiske undvigemanøvrer fra hurtigfærgerne Express 1 og Express 2 natten mellem lørdag den 4. juli og søndag den 5. juli i farvandet mellem Rønne og Ystad.

 

Efter min bedste overbevisning
er den manøvre, Express 1 foretager,
klart i modstrid med den skærpelse
af regel 8a, som blev indført i 2003.

 

Søfartsstyrelsen fastslog i september, at der trods dramatikken og vidneudsagn fra oprørte passagerer ikke var sket en overtrædelse af søvejsreglerne:

“Vi har ikke kunnet konstatere en overtrædelse af søvejsreglerne som sådan”, lød det fra Søfartsstyrelsen. Hvad, der lå i det lille forbehold “som sådan”, stod aldrig klart.

Det var jo godt, men desværre offentliggjorde Søfartsstyrelsen ikke sin undersøgelse, så vi kunne få indblik i, på hvilket grundlag afgørelsen faldt. Men via aktindsigt kunne Bornholms Tidende noget forsinket læse rapporten – og ikke mindst vise den til en uvildig ekspert.

Vi bad den erfarne underviser i søvejsreglerne, Jan Askholm, som er studierektor på Svendborg International Maritime Academy, gennemgå rapporten. Og han nåede frem til, at der blev foretaget nogle uhensigtsmæssige manøvrer, som strider direkte mod en regel fra 2003, som præcis skulle forhindre disse manøvrer.

Kort fortalt er det regel 8 fra 2003, der er på spil. Den hedder på dansk “Forholdsregler for at undgå sammenstød”. Den handler om, at man skal undgå at gennemføre mange mindre kursændringer i forhold til skibe, der er på modsatrettet kurs. I stedet skal man lave en tydelig kursændring. Og det var præcis den regel, Express 1 ikke overholdt den famøse nat.

Her er ekspertens forklaring:

“… enhver kurs- eller fartændring skal være stor nok til, at den er helt tydelig for det andet skib, der observeres visuelt eller ved radar”. Og Express 1’s to kursændringer på to-tre grader er ikke tydelige nok til, at den kan ses fra det andet skib, altså Express 2″.

Konklusionen fra Jan Askholm lød:

“Så efter min bedste overbevisning er den manøvre, Express 1 foretager, klart i modstrid med den skærpelse af regel 8a, som blev indført i 2003”.

Molslinjen har ikke ønsket at kommentere ovenstående. Bornholms Tidende har også forelagt vores dækning for Søfartsstyrelsen. Vi har skrevet:

“Jeg vil gerne bede om en kommentar fra Søfartsstyrelsen til artiklerne herunder. Deriblandt specifikt, hvordan styrelsen ser på udtalelserne om, at nogle af de manøvrer, Bornholmslinjens færger foretog mellem Ystad og Rønne natten til den 5. juli, var i strid med reglerne.

Derunder om Søfartsstyrelsen er enig i, at ændringen i reglerne, som blev lavet i 2003, netop blev foretaget med henblik på situationer lig den, der opstod bemeldte nat”.

Efter godt en uge er Søfartsstyrelsen ikke vendt tilbage med et svar. Imens vi venter, skal vi huske, at situationen blev oplevet meget alvorlig:

– Vi bliver kontaktet af en passager, som fortæller, at færgen bremser hårdt op og laver en undvigemanøvre. Da han ser ud af vinduet, kan han se den anden færge, der er ret tæt på, oplyste vagthavende ved Bornholms Politi dengang til Bornholms Tidende.