Express 1. Arkivfoto: Allan Rieck

Kaptajner i fælles rapport om natten med near miss-hændelse: Hårdt styrbord drej og hårdt bagbord drej

RAPPORT

De to kaptajner på Express 1 og Express 2, som kom for tæt på hinanden ved midnatstid den 4. juli under deres sejlads i hver sin retning mellem Rønne og Ystad, nedskrev allerede samme nat i fællesskab en rapport om episoden.

Det fremgår af Søfartsstyrelsens rapport om sagen, som Bornholms Tidende har fået aktindsigt i, og som omtaler det passerede som en “near miss”, altså en tæt på-hændelse,

I rapporten fortælles det, at Molslinjen sendte kaptajnernes forklaring til Søfartsstyrelsen den 5. juli, idet rederiet også oplyser, at hændelsen skete til midnat, og at Express 1 var på vej fra Rønne til Ystad, mens Express 2 sejlede fra Ystad mod Rønne.

I rapporten står der:

• Rapporttype: Near miss (tæt på-hændelse, red.).

• Fartøj: Express 1

• Hændelsesdato: 2020-07-05

• Hændelse: Tæt passage mellem Express 1 og Express 2 på ruten mellem Rønne og Ystad.

• Årsag: Express 2 har opfattelsen af, at skibene er på modsatte kurser. Ved TCPA (Time to Closest Point of Approach, red.) 5 minutter drejer Express 2 10 grader til styrbord.

Express 1 har opfattelsen af, at Express 2 ligger nordligt og derfor kan passage ske styrbord mod styrbord. Express 1 vil give lidt plads, og drejer til bagbord.

Når Express 2 opdager, at skibene kommer for tæt, tages skibet i håndstyring med hårdt styrbord drej.

Når Express 1 opdager, at skibene kommer for tæt, tages skibet i håndstyring med hårdt bagbord drej.

• Konsekvens: Begge skibe drejer ved deres manøvre sydpå. For at undgå at komme nærmere, vælger Express 1 at dreje 360 grader. Express 2 drejer ca. 180 grader, for derefter at gå bagbord tilbage til originale kurs. Express 1 fastholder fuld fart for at gennemføre drejet hurtigst muligt. Express 2 reducerer farten ved at lukke skovlene på styrbord side for at accelerere drejet – og da det store drej vil tage skibet tilbage i trafiksepareringen. Skibene passerer med anslået CPA (Closest Point of Approach, red.) på 0,1-0,15 sømil.

Enkelte passagerer (i hvert fald på Express 2), så hændelsen.

Politiet var ombord på Express 2 efter ankomst i Rønne, da de var blevet informeret om “noget” – og spurgte til alkohol. De gik efter kort tid uden at optage rapport.

Handling: Besætningerne debriefet.

Således slutter kaptajnernes rapport.