En lille erstatning for glasbiennalen: 'Det her er en slags plaster på såret'

En lille erstatning for glasbiennalen: 'Det her er en slags plaster på såret'
Mia Lerssi har udstillet tre plancher, der ”taler” sammen. En, hvor der står ” You Me Us” – Dig Mig Os – i svungen skrift lavet af transparent farveløs glas.
| ABONNENT | 16. SEP 2020 • 15:26
Af:
niels ebdrup. foto: jacob jepsen.
| ABONNENT
16. SEP 2020 • 15:26
UDSTILLING

Den bornholmske biennale for moderne europæisk glas og keramik er i år aflyst på grund af corona-smitten. Men i Gudhjem er der en lille lokal ”erstatning”.

Det er en tradition, at Gudhjem Museum i forbindelse med biennalen har en mindre udstilling med lokale kunsthåndværkere – det ene år glaskunstnere, det næste keramikere, alt efter hvilket kunsthåndværk årets biennale fokuserer på. I år skulle der have været glasbiennale og derfor også en udstilling i Gudhjem. Den udstilling er imidlertid ikke aflyst, og man kan se den i den gamle stationsbygning.

Fem glaskunstnere, der alle er medlemmer af den bornholmske kunsthåndværkersammenslutning ACAB, bidrager hver især med ganske få værker, som frem til 18. oktober står udstillet i de intime lokaler.

– Det her er en slags plaster på såret – eller bare en mulighed. Der er selvfølgelig mange flere end os, der kunne udstille her, men det var os, der bed på, siger Mia Lerssi, som er en af de fem udstillere.

Særlige overflader og sirlighed

Bornholms Tidende mødte hende, Svend Holst-Pedersen og Tobias Sode, da de lagde sidste hånd på udstillingen.

Foruden de tre glaskunstnere er der også udstillet værker af Maj-Britt Zelmer Olsen og Ulla Hein.

Zelmer Olsen tiltrækker sig i øjeblikket opmærksomhed som leverandør af service til Michelin-restauranter ovre. I stationsbygningen udstiller hun store tunge skåle fra det, hun kalder sin ”mineralserie”. Skålene har en helt særlig overflade, fordi de er vendt i jernspåner, som smelter ind i glasset.

Ulla Hein udstiller nogle utroligt sirlige skulpturer, der består af en slags glasnet. Hun laver dem i gipsforme. Først former hun sine figurer i voks, som hun pakker ind i gips. Derefter bliver voksen dampet ud af formen, og hun putter glas i den. Til sidst fjerner hun gipsen, og overfladen tyder på, at skulpturerne også får en sandblæsning.


Relationer, sensualitet og forførelse

Mia Lerssi har udstillet tre plancher, der ”taler” sammen. En, hvor der står ” You Me Us” – Dig Mig Os – i svungen skrift lavet af transparent farveløs glas. En, der bærer en tynd kæde formet som en mund. Og en, med en stor glasjavert.

– Det er en knage, oplyser hun.

– Et skulpturelt, lækkert objekt, som jeg håber, at folk også vil bruge til halskæder eller tørklæder. Og så er det bare en pisse flot form, fortæller Mia Lerssi, der beskriver sit bidrag med nøgleordene relationer, sensualitet og forførelse.


Den nye mand hos Baltic Sea Glass

Tobias Sode udstiller tre fade, som han har lavet i samarbejde med Maibritt Jønsson, der tidligere havde glasværkstedet Baltic Sea Glass sammen med Pete Hunner.

Efter Maibritt og Pete har solgt Baltic Sea Glass, har den nye ejer hyret Sode til at videreudvikle stedets unika-glas. Maibritt Jønsson er dog blevet hængende for at overlevere viden og tanker til den nye mand.

– Det er enormt interessant at springe ind i deres univers og lave om på det hele med den kundskab, jeg kommer med, siger Tobias Sode, der bruger andre teknikker end Maibritt Jønsson.

– Foden er ny, og det samme er måden, det er sat sammen på. Dekorationen i midten har jeg ikke gjort så meget ved. De har arbejdet meget med fjer, og fjer var også inspirationen til det her, fortæller Tobias Sode.


Støbt i sand

Svend Holst-Pedersen udstiller nogle små skåle med en rustik overflade. Og hvad der ligner en flækket trækævle i glas.

– Jeg støber i sandforme og får på den måde en rustik overflade. Sandet giver mange muligheder for at arbejde med overfladen. Sier man det til finkornet sand, kan man få detaljer frem i det, man laver aftryk af, siger Svend Holst-Pedersen og viser noget, han kaldet ”et fossilt træstykke” – en glasskulptur, der ligner et stykke træ.

– Man kan se det flækkede træ, og så har jeg efterfølgende slebet og poleret nogle af siderne. Jeg laver det ved at lægge træstykket i en kasse med sand, som jeg pakker hård omkring det. Så løfter jeg træet op af sandet – og så har jeg min form, som jeg hælder flydende glas ned i, fortæller Svend Holst-Pedersen.