Naturstyrelsen oplever kæmpestor interesse for Højlyngsstien. Foto: Berit Hvassum

Rekordstor interesse for Højlyngsstien: ‘Det lader til at vi har ramt en åre’

NATUR

Søren Friese fik i går morges en opmuntrende besked fra Lillan Clemmensen, presse- og kommunikationschef i Naturstyrelsen:

“I har nu officiel rekord for at nå længst ud på vores sociale medier. Højlyngsstien har nået 263.000 personer”, lød beskeden og det er da ikke en dårlig måde at starte arbejdsugen på, indrømmer skovrideren på Bornholm:

– Jeg har ikke så meget forstand på sociale medier, men jeg kan forstå, at der er helt vildt mange, der har været inde og kigge på Højlyngsstien, og at man på kommentarerne, som der er 6.600 af indtil videre, kan se, at folk tagger hinanden og skriver “nu skal vi af sted” og den slags, siger Søren Friese.

Vi skal have hotellerne med

Det vrimler allerede med mennesker på den 67 kilometer lange sti, der åbnede sidste fredag, fortæller Søren Friese.

– Folk vader rundt derude med rygsæk og stave. Og de skriver til os, “fantastisk tur” eller “der mangler afmærkning der og der” – det lader til at vi har ramt en åre, siger Søren Friese.

Han håber nu, at Bornholms Regionskommune og Destination Bornholm griber bolden og rækker ud efter vandreturisterne.

– Vores areal er meget godt dækket med shelters, og der er større arealer undervejs med fri teltning. Spørgsmålet er, om hotellerne herovre begynder at kapitalisere på interessen. Det gør jo ikke noget, hvis vi tjener penge på dem, siger Søren Friese.

Foto: Berit Hvassum

Vandring scorer syvdobbelt

Pernille Kofod Lydolph, direktør i Destination Bornholm, er også blevet orienteret om de høje besøgstal på Naturstyrelsens hjemmeside. For hende kommer det ikke som den store overraskelse, at opmærksomheden i forhold til den nye tværgående vandrerute, der forbinder Sandvig i nord med til Aarsdale i syd, slår alle rekorder.

– Vi har også oplevet enorm interesse for Højlyngsstien, faktisk helt tilbage fra den spæde start. Gæsterne kunne næsten ikke vente på, at den åbnede, siger Pernille Kofod Lydolph.

Udover interessen fra gæster, der kontakter Bornholms Turistinformation, så er der også stor trafik på turismesitet Bornholm.info.

– De to mest søgte ord i 2020 er indtil videre “vandretur” og “wanderung”. Søgninger på disse ord ligger syv gange højere end for alle øvrige søgeord, siger Pernille Kofod Lydolph.

Vi skal finde en løsning

Hun forsikrer om, at aktørerne allerede er i fuld gang med at lave produkter, der kan imødekomme det vandrende folk.

– Bornholm Tours og Skovly har eksempelvis allerede produkter på hylden, som er målrettet vandrerne, siger hun.

Højlyngsstien er endnu ikke på programmet hos Bornholm Tours, men det kommer den, siger Kirstin Blomgren, direktør i det Nexø-baserede bureau, der både sælger sommerhusudlejninger, hotelværelser og pakketure til deres kunder. Af samme grund er Højlyngsstien en udfordring, siger Blomgren. For folk, der vandrer på Højlyngsstien foretrækker ofte at overnatte i telt eller shelters.

– Det er et stort problem for os, for det er slet ikke den måde, vi arbejder på i dag. Vores gæster går fra hotellet og tilbage igen, og der er ingen hoteller i nærheden af Højlyngsstien. Men vi har mærket den stigende interesse for vandring, så nu skal vi bare finde en løsning med kørsel, som hverken er for dyr for os eller for kunderne, siger Kirstin Blomgren.