Rebecca med sine børn Jamie og Leah Sophie som bliver hjemmeundervist. Foto: Jens-Erik Larsen.

Rebecca Jean-Charles flyttede til Bornholm for at hjemmeundervise sine børn: Her finder vi fællesskab, inspiration og ro

I et gult bindingsværkshus midt i Nexø er der ingen hastværk med madpakker, skoletasker og mødetidspunkter mandag morgen. Eller nogen andre morgener for den sags skyld.

Her vågner familiens medlemmer, når de er klar. De spiser morgenmad, når de er sultne. Og de foretager sig det, de føler behov for den pågældende dag.

HJEMMESKOLING

I et gult bindingsværkshus midt i Nexø er der ingen hastværk med madpakker, skoletasker og mødetidspunkter mandag morgen. Eller nogen andre morgener for den sags skyld. Her vågner familiens medlemmer, når de er klar. De spiser morgenmad, når de er sultne. Og de foretager sig det, de føler behov for den pågældende dag.

Sådan foregår det hver dag, for Rebecca Jean-Charles og hendes børn går hjemme. Rebecca Jean-Charles er selvstændig, og så hjemmeunderviser og-passer hun børnene Jamie og Leah Sophie på fem og fire år.

– Fællesbetegnelsen for det, vi gør, er unschooling, men jeg er ikke fan af ordet, for det henviser til det, vi ikke gør. Jeg vil hellere kalde det Life Learning, for det er det, jeg tror på. At vi lærer hele livet og lærer af livet, siger Rebecca Jean-Charles.

Rebecca Jean-Charles. Foto: Jens-Erik Larsen.

En af 23

Rebecca Jean-Charles’ ældste barn Jamie på fem år er en ud af de 23 børn, som efter sommerferien 2020 er registrerede som hjemmeunderviste elever på Bornholm. Men hjemmeundervisningen er ikke først lige begyndt. Den har stået på altid, hvis man spørger Jamies mor.

– Som hjemmeskoler tror jeg på, at man lærer hele livet. Man lærer først at kravle, gå og tale. Man lærer at lege både for sig selv og med andre. Man lærer at mærke sine behov og sig selv. Jeg ser, at mine børn gerne vil lære hele tiden og er så nysgerrige. Det er de ikke kun i et bestemt tidsrum. Det er de hele tiden. Så jeg ser ikke nogen forskel i vores hverdag nu i forhold til for to måneder siden, andet end at nu er Jamie officielt registreret, fortæller Rebecca Jean-Charles.

Hun hjemmeunderviser, fordi hun vil styrke sine børns selvværd og deres kontakt med egne behov. Det mener Rebecca Jean-Charles ikke, at det almindelige skolesystem kan give dem i tilstrækkelig grad.

– Jeg tror, at samfundet får det bedste ud af mig og andre, hvis vi laver det, vi kan lide. Når vi er i kontakt med os selv og kan mærke, hvad vi har behov for, så tror jeg, vi bliver mindre syge. Jeg vil gerne give mine børn et liv, hvor de kan det. Der findes mange gode og forskellige skoler, men mange børn får ikke muligheden for at gøre det, de gerne vil eller har behov for, når de er i skole. Det er umuligt for lærerne, som jo også vil det bedste for børnene, at give alle elever det, der er bedst for dem hver især, siger Rebecca Jean-Charles.

Rebecca med sine børn Jamie og Leah Sophie som bliver hjemmeundervist. Foto: Jens-Erik Larsen.

Flyttede for at hjemmeskole

Rebecca er selv født og opvokset i Tyskland og boede i Sverige i tyve år, før hun flyttede til Bornholm for to og et halvt år siden. Årsagen til flytningen var netop ønsket om at hjemmeundervise.

– Man må ikke hjemmeskole i Tyskland og Sverige, men i Danmark er der gode rammer for det. Jeg valgte Bornholm, fordi det skulle være et sted tæt på Sverige og et sted, hvor der var et fællesskab omkring hjemmeundervisning. Det har vi virkelig fået her, fortæller Rebecca Jean-Charles.

Hun er en del af Bornholms Frie Familieklub, som er en forening, der laver aktiviteter for børnefamilier, der har deres børn ude af institution eller skole. Ifølge Rebecca Jean-Charles har foreningen ofte besøg af familier, der også ønsker at hjemmeskole på Bornholm.

– Jeg tror, det er fordi, vi har et stort fællesskab her. Vi har hinanden at mødes med i dagtimerne, og børnene kan finde venner, som kan ses, når de andre venner er i skole. Det er fantastisk med sådan et fællesskab, fordi vi er forskellige, og alle har forskellige ressourcer og viden, som vi kan dele. Mange af os er selv vokset op med skolegang i en almindelig skole, så vi er første generation af hjemmeskolere, og derfor betyder det meget at være sammen om den livsstil, som hjemmeundervisning er, siger Rebecca Jean-Charles.

Ro og kreativitet

Foruden fællesskabet om hjemmeundervisning byder Bornholm ifølge Rebecca Jean-Charles også på nogle værdier og omgivelser, som tiltrækker hjemmeskolere.

– Mange af os er bevidste om bæredygtighed, økologi, kreativitet og kærlighed til naturen. Det findes der meget af på Bornholm. Der er også en god ro, som mange gerne vil have. Her har vi tid, vi må være i nuet. Det hænger godt sammen med at være hjemmeskoler. På Bornholm har vi også mulighed for at få inspiration fra naturen og være en del af det store fællesskab, altså hele Bornholm, hvor mange er kreative og gerne vil være med til at forandre. Det er fantastisk, siger hun.

Hjemmeskolerne på Bornholm har forskellige måder at strukturere deres hverdag på, fortæller Rebecca Jean-Charles. Fælles for de fleste er, at de mødes i foreningen en til to dage om ugen. Nogen mødes også i mindre grupper med en eller to familier. Hos Rebecca Jean-Charles er der ikke en opskrift på en typisk dag som hjemmeunderviser, men der er alligevel en genkendelighed i de fleste dage.

– Vi lever i rytmen af dagen, af vores behov og af vejret. Leah Sophie og jeg vågner for det meste først og spiser lidt morgenmad sammen. Så laver jeg typisk en form for gymnastik eller bevægelse, som børnene er velkomne til at være med til, hvis de vil, fortæller Rebecca Jean-Charles.

Frivillige hjælper til

Rebecca Jean-Charles er alenemor og er derfor ene om hjemmeundervisningen og forsørgelsen af familien. Det kan lade sig gøre, fordi hun har folk fra andre lande boende hos sig i længere perioder, som hjælper til i huset og med børnene. Rebecca Jean-Charles kalder dem for frivillige, og hun får kontakt til dem på hjemmesiden workaway.info, som er en hjemmeside for “rejsende, som vil hjælpe til et par timer om dagen mod kost og logi”.

– Jeg har lært, at jeg er nødt til at få hjælp, når jeg er alenemor og hjemmeunderviser. Det er en stor opgave, og jeg er også nødt til at arbejde og have alenetid ind i mellem, for at det kan fungere. Jeg gør meget ud af at skrive om os og den måde, vi lever på herhjemme, i vores profiltekst på workaway. Det er vigtigt, at de frivillige ved det og kan se sig selv i det, siger Rebecca Rebecca Jean-Charles.

Hun fortæller, at det for det meste er unge studerende fra andre lande, som kommer og bor hos hende og børnene i en længere periode. Indtil videre fungerer den løsning godt for familien.

– Det er unge mennesker, der gerne vil opleve Bornholm på en anden måde end bare at være turister, og det får de her hos os. Vi har haft rigtig gode oplevelser med det, og mange af dem er vi stadig venner med, fortæller Rebecca Rebecca Jean-Charles.

Lærer af behov

Hendes børn er stadig så små, at hjemmeundervisningen ikke byder på specifikke fag eller undervisningstimer i klassisk forstand. Måske bliver det heller ikke en del af børnenes hverdag, når de bliver ældre, for Rebecca Jean-Charles tror på, at det er vores behov, der skal styre, hvad vi lærer.

– Livet er jo ikke inddelt i skolefag. Når man tror på Life Learning, er det naturligt at lade børnenes behov og nysgerrighed lede dem frem til, hvad de vil lære. Jeg har selv lært meget udenad, som jeg glemte igen, fordi jeg ikke skulle bruge det. Omvendt lærte jeg selv svensk på meget kort tid, fordi jeg havde en interesse for det og fik behov for at kunne det, da jeg flyttede til Sverige, fortæller hun.

Begge Rebecca Jean-Charles’ børn taler primært engelsk og forstår tysk, svensk og spansk. Det skyldes, at det er de sprog, de hører i deres dagligdag. Dansk er de stadig ved at lære, fortæller Rebecca Jean-Charles.

– Når vi har frivillige boende, er det vigtigt, at vi forstår hinanden, og der er sproget nøglen. Derfor taler vi mest engelsk. Vi prøver med dansk, når vi er sammen med andre hjemmeskole-familier, men ofte vil de andre børn gerne øve sig i at snakke engelsk med mine børn. Jeg tror også på, at man bedst lærer sig et sprog, når man har behov for at kunne det og dermed ser en mening med at lære det, siger Rebecca Jean-Charles.

Positive reaktioner

Selvom der de senere år er registreret flere hjemmeunderviste børn på Bornholm, er det stadig et anderledes valg at hjemmeskole sine børn. Rebecca Jean-Charles oplever dog mest positive reaktioner på hende og børnenes anderledes livsstil.

– Mange er nysgerrige på en positiv måde og vil gerne vide, hvordan vi gør hos os. Mange er også meget forstående, fordi de måske selv har haft en svær tid i det almindelige skolesystem eller også synes, at vi som samfund fokuserer på de forkerte ting og har for travlt i hverdagen, siger Rebecca Jean-Charles. Ifølge hende er der også nogle, der spørger ind til børnenes sociale liv, når de nu ikke går i børnehave eller skole.

– Til det svarer jeg, at vi har et godt fællesskab gennem foreningen, hvor vi ses med andre familier med hjemmeunderviste børn. Og så er der også meget social læring i en familie. Her har vi jo også konflikter og skal lære om hinandens grænser og behov. Den læring sker i meget trygge rammer, hvor børnene bliver mødt i deres behov og følelser, siger Rebecca Jean-Charles.

Hun har lavet hjemmesiden Unschooling Bornholm, hvor hun fortæller mere om Life Learning og hjemmeskoling på Bornholm og derigennem rådgiver andre forældre, der vil hjemmeundervise.

Foto: Jens-Erik Larsen.