Express1 2020. Foto: Anders Beier/Molslinjen

Nu sejler der en hurtigfærge, men husker du M/S Rotna?

I 1940 byggede Burmester & Wain motorskibet M/S Rotna til Dampskibsselskabet på Bornholm af 1866. Ikke at forveksle med M/F Rotna, der sejler samme rute fra 1971.

M/S Rotna var udstyret med en enkelt syvcylindret B&W-motor af typen 2 SA (500×900) 750-VF-90 med 3.000 HK

Skibet kunne transportere 1.100 passagerer.

Flere af de sovjetiske bomber ramte Rotna den 7. maj 1945, og selvom skibet holdt sig oven vande, blev det alligevel svært beskadiget.

Rotna blev bugseret til Burmeister & Wains værft i København, hvor skaderne blev udbedret.

Efterfølgende blev skibet atter sat ind i fast rutefart mellem Rønne og København.

I februar 1964 omdøbtes Rotna til “Hammershus”, for igen at blive omdøbt til Rotna i maj 1965.

I december 1969 solgtes Rotna til det tyske selskab “Eckhardt & Co” i Hamborg.

“Eckhardt & Co.” fjernede motorer med mere og solgte i marts 1970 skibet til et spansk selskab ved navn “Villanova” i Barcelona, der ville bruge skibet som flydende Hotel. (Nogle kilder skriver at hun skulle ophugges i Barcelona).

Rotna forliste 28. marts 1970 under bugsering til Spanien. Efter sigende i den sydlige del af den engelske kanal.

Kilde: brnhlm.dk

M/S Rotna i 1956. Foto: Algot