Tænk, hvis vi laver det her marked, der kommer masser af mennesker og folk kan se, at det er en succes, så kunne det være Gudhjem også ville følge med, og pludselig har vi måske lavet Bornholm som juleø. Jeg ved godt, det er store visioner, men det er ikke umuligt, mener Pernille Bulow. Foto: Allan Rieck

Pernille Bülow håber på 30.000 besøgende til nyt julemarked

JULEMARKED

Op til 30.000 gæster i løbet af december forventer Pernille Bülow at kunne trække til Nexø, når en del af Nexø Havn til december forvandles til et stort duftende og lysende julemarked med boder, foodtrucks og underholdning.

– Det bliver med god stemning, masser af duft, musik og mad, et sansejulemarked, fortæller Pernillle Bülow.

Designer og glasproducent Pernile Bülow har selv en stor del af sin virksomhed placeret i et stort rødt pakhus på Østre Kajgade i Nexø. Tanken var oprindeligt, at julemarkedet skulle foregå på molen foran det røde pakhus, men i stedet bliver det på kajarealerne ud mod Nordre Strandvej omkring pakhuset tidligere kaldet Galleri Benmel, cafe H8 og hen til molen ved Polensfærgen.

Ideen om et julemarked har Pernille Bülow arbejdet på siden sidste år, men det lykkedes ikke økonomisk at få op at stå sidste år, ligesom Nexø Havn heller ikke endnu har anlagt en planlagt bro over havnebassinet. Derfor bliver det første store julemarked af sin slags på Bornholm nu på kajen inderst mod byen.

Folk rejser efter det

Julemarkedet er ikke en Nexøsatsning, men markedsføres som Julemarked Bornholm og skal understøtte visionerne om at få tiltrukket flere turister til Bornholm i vintersæsonen.

– Hele ideen er, at vi skal lave en vintersæson på Bornholm, siger Pernille Bülow, der så, at chancen var der nu med vinterafgange til Tyskland og lavere priser.

– Jeg har været i Lübeck og set hvilken kæmpeindustri, det er og tænkte, at det er jo det, vi skal have på Bonholm. Folk rejser efter julemarkederne, og de rejser langt efter det. Det er underholdning for folk samtidig med, at de handler, siger Pernille Bülow.

Hvad baserer I det på, at I kan tiltrække så mange som op til 30.000?

– Det er også mange, og det er ambitiøst. Vi tænker, at 10.000 bornholmere vil besøge markedet, og fordi der bliver brugt så mange penge på markedsføring, så tror jeg på, at vi kan trække rigtig mange mennesker herover. For et år siden, da vi lavede forundersøgelser, havde vi en mand med i toget til Lübeck. Det var helt fyldt med danskere, der skulle til julemarked. Mange tager af sted hvert år. Han hørte fra folk, at det er ved at være overfyldt i Lübeck, og folk gav udtryk for, at laver vi noget på Bornholm, så kommer de. Så jeg vælger at tro, at det vil folk gerne, siger Pernille Bülow, der selv har besøgt markedet i Lübeck .

– Folk synes, det er en helt speciel oplevelse, som de glæder sig til hvert år.

Nexø er det rigtige sted

Julemarkedet på Bornholm bliver en del mindre, end eksempelvis det tyske julemarked.

– Jeg er tilfreds med at starte op med den størrelse, vi har i år. Hvis der er stor efterspørgsel, kan vi næste år købe ti huse mere, og så komme over på den her kaj også. Der er masser af udviklingsmuligheder, og vi kan lade det vokse i takt med, at der er behov for det, siger Pernille Bülow.

– Nogle synes, vi skulle have lavet det i Svaneke, men der ville ikke være udviklingsmuligheder eller p-pladser, det er der her, siger Pernille Bülow, som også forventer, at den gæst, der kommer over til julemarkedet, også vil besøge Svaneke.

– Julemarkedet skal trække folk til øen, men vi gør rigtig meget ud af også at markedsføre de andre lidt mindre julemarkeder ude omkring på øen. For eksempel på Rønne Theater. Vi tror på, at folk vil tage en weekendtur herover i december.

Et nordisk julemarked

Hun ser også perspektiv i, at det bornholmske julemarked er anderledes end i for eksempel Lübeck eller i Tivoli, selvom ideen er inspireret herfra og andre lignende julemarkeder.

– Havnen er jo et råt miljø. Det bliver et råt, naturligt, nordisk julemarked. Noget helt andet end Tivoli. Det er en kæmpechance at få lov til at lave det hernede. Det kan noget helt andet end de andre, mener Pernille Bülow.

Hun tænker fra starten stort og mener, at julemarkedet kan være med til at skabe ekstra omsætning for hoteller, butikker og restauranter på Bornholm, samt at julemarkedet vil have betydning for, at vintersejladsen på Tyskland fastholdes.

I Nexø vil markedet ikke kun være på havnen men udsmykningsmæssigt og med enkelte boder også strække sig til Skippertorvet og Torvet, og åbne den 27. november samtidig med at juletræet tændes på torvet.

– Der er et fantastisk samarbejde med foreningerne i Nexø og med Destination Bornholm og andre parter, og udsmykningen bliver fantastisk og speciel med blandt andet masser af lyskugler, fortæller hun.

– Alle arbejder sammen, helt unikt, fordi alle vil det.

Desuden bliver julemarkedet bæredygtigt med blandt andet økologiske indkøbsnet til gæsternes indkøb og lamper af genbrugsglas med led-pærer.

Boderne vil fortrinsvis være fyldt med bornholmske fødevareproducenter og kunsthåndværkere, men også plads til en Madam Stoltz og andre.

– Vi har sat barren højt i forhold til kvaliteten, og vi ser allerede nu, at folk gør sig umage, og nogle får lavet specialprodukter til julemarkedet. Der vil også være forskellig underholdning.

Håber ikke corona bremser

Er I ikke bange for at corona kan stoppe markedet?

– Vi ved godt, at vi risikerer, at vi lige pludselig ikke får lov til at lukke op, men vi er nødt til at tænke fremad. Vi tænker selvfølgelig corona ind, for eksempel med håndsprit på alle stande. Det er hele tiden med i vores planlægning. En af vores fordele er jo, at det er et udendørs marked, så vi håber, vi har lidt større chance for ikke at blive lukket ned. Vi arbejder hundrede procent frem mod, at vi åbner 27. november, indtil der kommer nogle og siger, at det må vi ikke, siger Pernille Bülow.

– Hvis ikke vi får lov, har vi gjort alt, hvad vi kunne for at få det julemarked sat op i år. og så kommer husene og udsmykningern til at ligge på lager til næste år.