T-foilen er blevet taget i brug i dag, tirsdag, mens vinden suser hen over Østersøens vande og ifølge DMI rejser bølgerne til måske tre meters højde. Foto: Jens-Erik Larsen

Så kom T-foilen på Express 1 i brug – og det tyder på, den hjælper

TRANSPORT

På en dag som tirsdag, hvor DMI klokken 10.30 udsendte en vejrudsigt med varsel om kuling fra sydvest med 12 til 17 m/s for blandt andet Østersøen omkring Bornholm, vil det formentlig falde rigtig mange ind at tænke:

Hvad med T-foilen på Express 1?

Og den er god nok, denne dag er T-foilen blevet taget i brug, mens vinden suser hen over Østersøens vande og ifølge DMI rejser bølgerne til måske tre meters højde.

T-foilen blev da også netop monteret i bunden af hurtigfærgen i slutningen af februar, fordi den gerne skulle kunne dæmpe skibets bevægelser i bølgegang til glæde for både besætning og passagerer

– Den bliver benyttet i dag, bekræfter kommunikationschef i rederiet Jesper Maack.

Det er ikke første gang, for i sidste uge, fortæller han, blev den også testet ved to meter høje bølger.

– Men i dag er altså en af de allerførste gange, hvor den for alvor bliver testet, siger Jesper Maack.

– Og når den i dag er kommet i brug, skyldes det selvfølgelig, at vind og bølger kommer fra en retning, hvor T-foilen burde have en stabiliserende effekt. Der er tale om de aller-allerførste erfaringer, vi gør os med den, og de umiddelbare reaktioner, vi har fået fra besætningen, lyder, at man godt kan mærke, at forskibet bliver stabiliseret.

Og den stabilisering må man formode også er til glæde for passagererne?

– Ja, det burde den være. Men hvor godt, den virker, vil en fælles indsamling af erfaringer hos både besætning og passagerer over tid vise.

Jesper Maack erindrer om, at teknologien i forhold til at måle effekten af en T-foil på Express 1 ikke har været til stede, hvorfor Transportministeriet skar igennem og bad Bornholmslinjen få T-foilen monteret ud fra et litteraturstudie i effekten.

– Så derfor har det jo baseret sig på et lidt teoretisk grundlag, men de første praktiske erfaringer fra blandt andre kaptajnen siger altså, at med den retning, bølgerne har i dag, kan man godt mærke, at stabilisatoren griber ind og gør en forskel, slår han fast.