Skru ned for telefonmisbruget

Hvis nu lederskribenten indrømmer, at han helt sikkert er en af de mindst digitalt dannede og i perioder nærmest en slave af telefonens opdateringer, så er vi allerede godt i gang. For samtidigt med at Rønne Privatskole melder, at skolen har haft stor succes med at låse elevernes mobiltelefoner inde i et skab hele skoledagen, så er vi mange, der må spørge os selv, om der ikke – sådan billedligt set – burde sættes nogle flere skabe og låse op, så vi kunne få nærværet og kvaliteten i samtalen tilbage.

LEDER

Hvis nu lederskribenten indrømmer, at han helt sikkert er en af de mindst digitalt dannede og i perioder nærmest en slave af telefonens opdateringer, så er vi allerede godt i gang. For samtidigt med at Rønne Privatskole melder, at skolen har haft stor succes med at låse elevernes mobiltelefoner inde i et skab hele skoledagen, så er vi mange, der må spørge os selv, om der ikke – sådan billedligt set – burde sættes nogle flere skabe og låse op, så vi kunne få nærværet og kvaliteten i samtalen tilbage.

Det er helt sikkert meget menneskeligt, at vi forsøger at udnytte den forlængelse af vores sanser, som elektronikken tilbyder gennem mobiltelefonen. Altid ved vi, om nogen forsøger at komme i kontakt med os. Alting kan vi søge og finde information om det meste. De muligheder udnytter vi. Det ligger i vores natur at bruge de værktøjer, der giver os mere overblik og information. Det er dybest set den trang, der har gjort mennesket til en ret så suveræn skabning.

Men alting er på bekostning af noget andet. Og det vi giver køb på, når vi giver telefonen så meget af vores nærvær, det er selvfølgelig de menneskelige relationer. Evnen til fordybelse, det at kunne koncentrere sig om en opgave. Og måske også noget så vigtigt som kildekritik. De generationer, der vokser op nu med tidens telefonkodeks, risikerer at være de første, der ikke bliver klogere og bedre i stand til at klare sig end deres forældre var. Fordi de vokser op med troen på, at telefonen er vigtig. Måske vigtigere end samtale, bøger og håndværk.

 

De generationer, der vokser op nu med
tidens telefonkodeks, risikerer ganske enkelt
at være de første, der ikke bliver klogere og
bedre i stand til at klare sig end deres forældre var

 

Sandheden er, at vi kunne smide mobiltelefonen ud i morgen og gå tilbage til gamle dyder, uden at verden ville blive dårligere. Måske ville noget endda blive bedre. Er din stedsans blevet bedre af at bruge digitale kort? Bliver dine indkøbsvaner bedre af, at det bliver lettere og lettere at bruge penge. Har du mere styr på din dag?

Lad os lytte lidt til de første erfaringer fra Rønne Privatskole. Skoleleder Jesper Jørgensen nævner ikke mindst disse positive effekter af at fjerne teknologien fra samværet en hel skoledag.

• Der er kommet langt mere ro i timerne, og eleverne er langt mere nærværende.

• Frikvartererne er langt mere aktive og sociale.

Med andre ord: Ved at gøre teknologien sværere tilgængelig er der blevet skruet op for den menneskelige faktor. Der er blevet et bedre rum for fordybelse, der er mere koncentration, og der er en bedre kontakt eleverne imellem. Samtidig er dagen blevet fyldt med mere fysisk aktivitet. Der er kommet mere leg. Det kan sammenfattes således: Eleverne øver sig mere i at være rigtige mennesker, sammen med andre. I stedet for at være sammen med en maskine.

Det er vi mange, der kan lære meget af. Telefonen kan vi til gengæld intet lære af.