S: Ikke muligt at opfylde alle ønsker – og den kommunale tilflytterservice fortsætter

S: Ikke muligt at opfylde alle ønsker – og den kommunale tilflytterservice fortsætter
Det er ikke på grund af utilfredshed med indsatsen, men fordi man har ønsket at prioritere noget andet, at der ikke til penge til tilflytterservice i Business Center Bornholms regi i det kommunale budget for 2021, siger Socialdemokratiets gruppeformand, Thomas Thors. Arkivfoto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 30. AUG 2020 • 13:12
Af:
henrik-nielsen
| ABONNENT
30. AUG 2020 • 13:12
BUDGET

Kommunalbestyrelsen gik ind til forhandlingerne om næste års budget med 27,2 millioner kroner at fordele, som man bedst kunne blive enige om. Enigheden endte med at være så stor, at alle 23 politikere stod bag det endelige forlig. Der blev råd til meget, men ikke til at finansiere den tilflytterservice, som hører under erhvervscentret Business Center Bornholm, og som det private erhvervsliv og regionskommunen har finansieret i fællesskab.

Det forklarer Socialdemokratiets gruppeformand, Thomas Thors, med, at der var mange ønsker, hvorfor det ikke var muligt at opfylde dem alle. Et af ønskerne var netop fra Tilflytterservice, der havde søgt om 632.000 kroner i 2021 og lidt mere i 2022. Et lignende forslag kom fra Venstre.

Det her var et år, hvor der var penge at gøre godt med. Hvorfor landede det på ikke at forlænge den?

– Hvis man ser på, hvor mange eksterne ønsker der var, og hvis man ser på, hvor mange interne ønsker der var, så har det været umuligt for os at opfylde alle. I den situation bliver der givet og taget, og det endte med, at kommunalbestyrelsen besluttede, at der var andre ting, der skulle prioriteres højere. Sådan er det jo desværre.

I plejesektoren, på børneområdet og i det private erhvervsliv er der et stort rekrutteringsbehov. Hvordan skal den opgave løses?

– For det første vil jeg sige, at det ikke er udtryk for, at kommunalbestyrelsen ikke har været tilfreds med den indsats, der er blevet gjort. Det er også sådan, at der i kommunalt regi er en tilflytterservice. Der har det ganske vist været sådan, at tilflytterservice i kommunal sammenhæng først og fremmest koncentreres om de mennesker, der flytter hertil og så ydes bistand i forbindelse med tilflytning, hvor tilflytterservice, som har været placeret i Business Center Bornholm, i højere grad har været dem, der har gjort en indsats for at tiltrække folk. Det er ikke sådan, at man lukker fuldstændig ned for tilflytterservice, den kommunale del vil fortsat være der.

Skal den så være mere opsøgende i stil med det, Business Center Bornholm har haft?

– Det har vi ikke drøftet, udover at vi jo ved, at der er en kommunal indsats. Det vi gør nu, det er, at vi i forbindelse med vores budget giver rammerne, så må vi se, hvordan man håndterer opgave fremadrettet.

Lå det som et spareforslag, eller kom det frem under forhandlingerne?

– Det er simpelthen sådan, at der kun har været etårige bevillinger, og det har givet en vis usikkerhed. Der er blevet ansøgt om at få en varig bevilling. Det lå som en mulighed, at vi kunne bevilge det i første omgang i 2021 og 2022. Jeg må sige, at det ikke er med den store lyst, at vi går ind og ændrer på det her, men vi har prioriteret ældre- og børneområdet meget højt i det her budget. Hvis vi også kigger helt overordnet på det, så kommer vi ud med et lille overskud, men vi har altså en stor udfordring allerede i 2022. Det vil sige, at i forbindelse med vores budget har vi også været nødt til at vurdere, hvordan budgettet i 2022 kommer til at hænge sammen. Og går man lidt længere ud i overslagsårene, så er det nogle relativt store underskud, vi opererer med. Så selvom vi har fået store fordele af udligningsreformen, så er en god del af den gået til at dække et gevaldigt underskud, der ville være, hvis vi ikke havde fået udligningsreformen. Så mit budskab er kort det, at det er et prioriteringsspørgsmål. Det er ikke et spørgsmål om, at vi ikke er tilfredse med den indsats, der er blevet ydet. Der vil fortsat være en kommunal tilflytterindsats. Det er klart, at det vil kunne mærkes på de opsøgende aktiviteter, hvis funktionen ikke fortsætter.

Der er en vision om, at vi skal være 42.000 indbyggere i 2028. Hvordan ser I så vejen til det mål?

– Vi kan håbe på, at det brand, som Bornholm trods alt synes at være, kan medvirke til det, altså alene det at folk flytter hertil, dels for at få arbejde, men også for at leve et anderledes liv, end man kan i storbyen, at den trend, som findes i det øvrige samfund, også vil til at spille positivt ind for Bornholm. Men det er klart, at jo mere målrettet, man gør de her ting, jo større er sandsynligheden selvfølgelig for, at man kan finde interesserede mennesker, som måske ikke har tænkt på at flytte til Bornholm. Men vi oplever, at der er en trend, at specielt familier med børn ønsker at give deres børn en opvækst under mere rolige forhold, og der har Bornholm meget at tilbyde.