Billedtekst: Jens-Erik Larsen

Afgangsudstilling med blik for verden og Bornholm

Det er en tradition, at Bornholms Kunstmuseum ved Rø danner rammen om en udstilling med afgangsværkerne fra årets afgangshold fra Det Kongelige Danske Kunstakademis designskole i Nexø. Sådan er det også i år, og lørdag eftermiddag kunne 13 nyuddannede glas- og keramikkunsthåndværkere modtage deres diplomer, nyde champagne og glæde sig over, at eksamen var vel overstået.

Eksamener er altid noget, der kan få blodet til at rulle, men dette års afgangsprøve har i særlig grad været en prøvelse.

Corona-nedlukningen gjorde det svært for de studerendes at komme på værkstedet og arbejde på deres afsluttende projekter. Men det til trods sagde skolens daglige leder, Viki Noorman Kert, i en tale ved udstillingens åbning, at de studerende havde klaret deres opgaver godt.

– Nogen af jer havde kun adgang til værkstederne i syv uger. Det kan ikke ses. De færdige værker er af høj og professionel kvalitet. Det har været virkelig spændende at følge jeres rejse de seneste år. Godt gået, sagde Viki Noorman Kert, før hun og studieleder Nina Husted Erichsen delte diplomer ud til de nyuddannede kunsthåndværkere.

13 personligheder

Derefter var der mulighed for at gå på opdagelse i udstillingen. De 13 nyuddannede kunsthåndværkeres værker har meget forskellige udtryk. Noget keramik var organisk i sit udtryk, noget var stærkt farvefyldt. Noget ville indfange det skønne, andet ville også være fabulerende.

Værket “Through The Scope” af Balázs Telegdi var glaskunst, som lagde op leg. Fem runde stykker glas med mønstre inden i var stillet op side om side, og foran dem hang gennemsigtige filtre, man kunne tage og holde op foran dem. Derved blev de ellers usynlige spændinger i glasset synlige, og der opstod dybder af andre smukke mønstre.

Langt de fleste andre værker var mere klassisk skulpturelle. Det eneste bidrag, der entydigt havde karakter af brugskunst, var Lærke Møller Hansens bidrag, “Appreciation of Kyoto,” der bestod af en te-kande, en lysestage, en vase, to kopper og en lille skål med låg. Der blev ikke lagt skjul på inspirationen fra japansk keramik.

Havkjætta ved Nexø

Glas- og keramikskolen er internationalt anerkendt, og selvom kunsthåndværkerne forud for skabelsen af værkerne må have kastet mange blik ud i verden, spillede Bornholm også en rolle i flere værker. Noget af stentøjet var eksempelvis valgt lavet af lokal ler.

Mest Bornholm var der dog nok i det store keramiske kunstværk “The Tale of Havkjættan” af Maria Mai Paulsen. Værket fremstod som en skive, hvorpå der var forskellige figurer, der kunne associeres til havet. Det blev ledsaget af en folklorisk historie om “havkjætta”. De dæmoniske væsner lever efter sigende langs kysten, hvor de kan forårsage den visse død i de kolde bølger. Udover den del af værket, der i øjeblikket er udstillet på kunstmuseet, har Maria Mai Paulsen skjult 100 små keramiske havkjætter langs kysten ved Nexø.

Udstillingen Graduation2020 kan ses på Bornholms Kunstmuseum frem til 13. september 2020.