…. men 40-50 kroner for en kop sort kaffe!

LEDER
Engang imellem må det være på sin plads, at lederskribenten bekender kulør og ikke skriver fra positionen som avisens fælles stemme, men også som et menneske af kød og blod – og ikke mindst egne erfaringer. Dermed får lederen et mere klummeagtigt præg, hvilket ikke er helt i overensstemmelse med genren – men nu er det deklareret, og så er det i orden.

LEDER

Engang imellem må det være på sin plads, at lederskribenten bekender kulør og ikke skriver fra positionen som avisens fælles stemme, men også som et menneske af kød og blod – og ikke mindst egne erfaringer. Dermed får lederen et mere klummeagtigt præg, hvilket ikke er helt i overensstemmelse med genren – men nu er det deklareret, og så er det i orden.

Enhver der bevæger sig rundt på øen i disse dage bliver overrasket over at se, hvor mange mennesker, der stadig gæster os. Gudhjem lå onsdag eftermiddag hen, som var den ramt af sin anden højsæson. Når man – som skribenten her – undersøgte diverse platforme for ledige værelser, så var der kun to tilbage! Og da lederskribenten var færdig, var der et tilbage. Det var til gengæld udlejet næste morgen. Og omtrent samme billede torsdag i Svaneke. Kun fordi vi pressede på via telefonen, lykkedes det at få et værelse på Hotel Siemens Gård, hvor der netop som samtalen var i gang, indløb et afbud. Haps!

Tilkendegivelserne er alle vegne de samme. Den lille selvudførte brugerundersøgelse siger, at nok kom sæsonen sent i gang. Men den har været god, og den bliver måske sågar længere end normalt. For nu er tyskerne her. Men danske stemmer iblander sig også koret af stemmer. Og der bliver brugt penge!

 

Midt i den globale ulykke, er det smukt at se,
at vi har været i stand til at gribe muligheden.
At folk kommer

 

Samtidig med at Bornholm byder sig frem, og gæsterne tager imod, indløber nye advarsler om at rejse til udlandet. I går sidst på eftermiddagen var det Kroatien og Frankrig, der kom på Udenrigsministeriets orange liste over steder, hvor man ikke skal tage hen med mindre, det er strengt nødvendigt. Midt i den enorme globale ulykke er det smukt at se, at vi har været i stand til at sprede lidt livsglæde. At folk kommer. At de begejstres, og at de fleste rejser hjem med en fortælling, der måske kan inspirere andre til at besøge os.

En ting, der overrasker, er, hvor godt et tilbud hoteller er i konkurrencen med private værelser. Platformen Airbnb, hvor private udlejer værelser, de ikke selv skal bruge, ser ikke ud til at være en konkurrent, men et supplement til de etablerede hoteller. Du kan sagtens komme af med 750 kroner for et privat værelse – uden morgenmad og service. Mens du omvendt kan få et fornemt hotelværelse inklusive morgenmad til to og diverse anden mulig opvartning for 1.100 kroner.

Mens vi i al ydmyghed er glade over, at Bornholm er eksotisk nok til at udgøre et fuldgodt rejsemål for dem, der ellers ville have spredt deres euro ud over ikke mindst Spanien, så skal vi også kigge indad. Hvor kan vi blive bedre? Det handler om rimelighed: Hvorfor koster en kop sort kaffe ofte 40-50 kroner? Det er et prisniveau, der ikke stemmer med forventningerne hos for eksempel det store out door-publikum, der trods en primitiv rejseform stadigvæk gerne drypper mange penge i øens skattekiste.

Alt i alt: Bornholm har i en svær sæson angiveligt styrket sin position som turistmagnet. Men pas på prisen på kaffe! Skab hellere en god fortælling og klip en 10’er af prisen. Det er billig markedsføring, der kommer hjem igen.