Arkivfoto: Bornholmslinjen

Bornholmslinjen: Ny sejlplan er et puslespil

At lave en ny sejlplan kræver overblik og skyldig hensyntagen til diverse forhold, fortæller kommunikationschef i Bornholmslinjen, Jesper Maack, i forbindelse med, at Transportministeriet netop har godkendt rederiets sejlplan for næste år.

Færger

At lave en ny sejlplan kræver overblik og skyldig hensyntagen til diverse forhold, fortæller kommunikationschef i Bornholmslinjen, Jesper Maack, i forbindelse med, at Transportministeriet netop har godkendt rederiets sejlplan for næste år.

– Vi skal vurdere alt muligt og indtænke alle de ting, der kan få indflydelse på interessen for at rejse, såsom hvornår der er Trolling Master Bornholm, Folkemøde og så videre, siger han.

– Og så skal vi forsøge at placere ekstra afgange bedst muligt.

I forhold til de kontraktlige forpligtelser vil rederiet næste år sejle i alt 388 flere afgange med hurtigfærgerne Express 1 og Max end påkrævet. Det er dog “kun” 80 ekstra afgange i forhold til den faktiske sejlads i 2020, idet der også i år bliver sejlet mere, end der krav om.

Vi har jo set, at vækstraterne er forholdsvis kontinuerlige på Bornholm.

Jesper Maack, Bornholmslinjen

Det svarer til i alt 40 ekstra sejladser tur-retur – eller dobbeltture om man vil – næste år.

– Det er da noget, uden at være voldsomt mange, siger Jesper Maack.

– Og de ture bruger vi strategisk i nogle af de weekender, hvor vi håber at kunne forudse, at der vil være ekstra stor efterspørgsel.

Sidste år ramte rederiet lidt skævt i forhold til den aftalte gennemsnitspris for de forskellige billetkategorier, hvilket betyder, at der overføres 3,8 millioner kroner til 2021, som især vil komme høje biler, anhængere, autocampere og gående på Rønne-Ystad til gode.

– Pengene føres simpelthen tilbage i systemet til glæde for de grupper, forklarer Jesper Maack.

– På den måde kan vi så vidt muligt ramme den nye gennemsnitspris.

Jeg kan se, I får flere morgen- og aftenafgange i weekenderne i skolernes sommerferie, mere frekvens i sensommeren og flere weekendafgange hen over efteråret – er det et sats?

– Det er jo i hvert fald et spørgsmål om at forsøge at forudse, hvordan vi stimulerer markedet med frekvensen og priserne i 2021, siger Jesper Maack.

– Vi kigger selvfølgelig tilbage på de erfaringer, vi har gjort os i 2019 og 2020 i forhold til, om der for eksempel er afgange, som bliver meget hurtigere fyldt end andre – og så vurderer vi, om vi skal forsøge at sætte noget mere frekvens ind omkring disse meget attraktive afgange for at imødekomme e

efterspørgslen. Men det er selvfølgelig lidt svært med 2020, for det år har været helt anderledes, end nogen havde forudset, fordi corona først spolerede hele foråret, hvorefter det alligevel blev en flot højsæson på grund af de danske turister.

2020 er svær at bruge som rettesnor, når man skal kigge i krystalkuglen for at tilrettelægge næste år?

– Ja, det er det. Så det er også et spørgsmål om lige at finde ud af, hvad Bornholm godt kunne tænke sig. Og det er klart, at kan vi forlænge sæsonen lidt og måske stimulere noget rejseinteresse hen over sensommer og efterår, så vil det være godt. Det er jo en del af den der vinter Bornholm-satsning, hvor det skal lykkes at gøre Bornholm attraktiv hele året, så det afspejler også nogle af de behov, vi får tilbagemeldinger om fra hoteller, fra Destination Bornholm og andre. Det er et puslespil.

Det vel også ønsketænkning, for pludselig kommer der måske en vaccine, og hvem ved så, om folk i januar siger, at nu vil de ud i verden, for det kom de slet ikke i 2020?

– Lige præcis, det er rigtigt. Så meget har vi lært af 2020, at der ikke er noget, som ikke pludselig kan forandre sig. Men vi har jo set, at vækstraterne er forholdsvis kontinuerlige på Bornholm, så man kan sige, at frekvenserne og de ekstra afgange alt andet lige vil give noget større interesse, siger Jesper Maack.