Tine Nygaard kendte Bornholms Kunstmuseum indgående, før hun søgte jobbet. Foto: Jens-Erik Larsen

Ny kunstfaglig leder var konsulent på museumsudvidelsen

1. september begynder kunsthistorikeren Tine Nygaard i stillingen som kunstfaglig leder på Bornholms Kunstmuseum, når nuværende direktør, Lars Kærulf Møller, går på pension. Tine Nygaard er særdeles velforberedt på opgaven, der går ud på at udvikle museet og få det til at klinge smukt sammen med det kommende kulturhistoriske museum og det kommende museum for lys, der efter planen også skal bygges på Helligdommen.

KULTUR

1. september begynder kunsthistorikeren Tine Nygaard i stillingen som kunstfaglig leder på Bornholms Kunstmuseum, når nuværende direktør, Lars Kærulf Møller, går på pension. Tine Nygaard er særdeles velforberedt på opgaven, der går ud på at udvikle museet og få det til at klinge smukt sammen med det kommende kulturhistoriske museum og det kommende museum for lys, der efter planen også skal bygges på Helligdommen.

Tine Nygaard har nemlig i egenskab af ekstern konsulent været meget involveret i at skaffe de langt over 100 millioner kroner, som museumsudvidelsen vil koste.

– I de seneste fire-fem år har jeg været med til at rejse penge og i den forbindelse samarbejde med Jacob Bjerring-Hansen (direktør for Bornholms Museum og også kommende direktør for Bornholms Kunstmuseum, red.) og Lars Kærulf Møller, fortæller Tine Nygaard.

– Derfor kender jeg ud over kunstmuseet og dets samling også til det kulturhistoriske museums samling – herunder arkæologiske fund.

Kender sin opgave

Det var i sin egenskab af selvstændig udviklingskonsulent med base på Frederiksberg i København, Tine Nygaard var hyret til at søge penge til det store mueumsudvidelsesprojekt.

– Jeg har skrevet nogle store ansøgninger for messecenteret. Når man skal søge midler til så store projekter, så kræver det, at man i ansøgningerne gør grundigt rede for, hvad man vil gøre, og hvordan man vil gribe opgaven an – metodisk og fagligt. I forbindelse med det arbejde har jeg sat mig ind i samlingerne og sammen med Jacob Bjerring-Hansen og Lars Kærulf Møller foreslået nogle greb, der var så gode, at de kunne få pengene.

– Men for at få det rette greb i tingene, er det altid nødvendigt, at man kommer langt ind i stoffet. Derfor har jeg arbejdet med museerne i en længere periode, og jeg har også været i kontakt med rigtig mange af medarbejderne. Det har været spændende. Bornholm er jo også interessant, fordi vi her finder Danmarks rigeste arkæologi. En tredjedel af alle danefæ bliver fundet på Bornholm – det er ret vildt! siger Tine Nygaard.

Søgte jobbet som alle andre

Man kunne få den tanke, at Tine Nygaard på grund af sin involvering i museumsudvidelsen, også før stillingen blev slået op, har været tiltænkt jobbet som kunstfaglig leder. Det afviser hun imidlertid på det bestemteste.

Har dit navn hele tiden stået på på stillingen?

– Det har det slet ikke. Jeg har ansøgt det job på samme vilkår som alle de andre ansøgere. Og da jeg sagde til Jacob Bjerring-Hansen, at jeg ville søge det, sagde han, at vi ikke skulle snakke sammen igen før efter processen var overstået. Desuden ved jeg, at eksterne folk har vurderet ansøgningerne.

– Vi har slet ikke snakket om, at jeg skulle spille den rolle, som jeg nu skal spille. Men jeg har for mig selv selvfølgelig tænkt, at det ville være et spændende sted at arbejde, hvis jeg fik muligheden. Så da jeg så stillingen, var jeg ikke i tvivl om, at jeg ville søge den, siger Tine Nygaard.